9. Marknadsföring

Så här behandlar FAR dina personuppgifter för listade ändamål/syften:

Kategorier av personuppgifter

Namn, e-postadress, yrkesroll, telefonnummer, företag, bransch, adress, födelsedatum, ip-adress (+ geografisk position, tid, klick och intressen), köphistorik, surfhistorik.

Ändamål

  • Skicka ut nyhetsbrev, kampanjer och inbjudan till events, seminarier och konferenser samt erbjudanden om utbildningar
  • Administrera uppgifter för att möjliggöra deltagande i FAR:s aktiviteter
  • Utskick av anpassad marknadsföring baserat på yrkesroll och intresseområden
  • Kunna erbjuda produkter samt analysera försäljning, merförsäljning och marknadsföring
  • Kontakta deltagare inför kommande utbildningar
  • Möjliggöra kontinuerlig kontakt och bjuda in till diskussioner och informera om något som kan förekomma i media samt knyta samman branschen
  • Insamling av personuppgifter från digital marknadsföring och webbtrafik
  • Tracking av webbplatsbesökare, insamling av personuppgifter genom formulär
  • Matchning mellan prenumerations/medlemsbaser i syfte att identifiera webbplatsbesökare
  • Samla intresse från potentiella och befintliga kunder genom t.ex. lead-formulär på tredje parts annonsplattformar för uppföljningar och marknadsföringsaktiviteter såsom återmarknadsföring konverteringsspårning och analys
  • Skapande av målgrupper i annonsplattformar genom matchning av befintliga kundgrupper
  • Få tillgång till och skapa nya kommunikationsflöden i FAR:s CRM-system

Rättslig grund

Berättigat intresse av att marknadsföra vår verksamhet samt våra tjänster och produkter, förstå och förbättra vår försäljning, kommunicera med intresserade parter och analysera användarbeteenden för att utveckla vår verksamhet. För det fall samtycke har lämnats behandlas uppgifterna med stöd av denna grund.

Uppgifterna är insamlade från:

Dig, din arbetsgivare, företag som tillhandahåller uppgifter för marknadsföringsändamål, uppgifter från allmänt tillgängliga källor som sociala medier, cookies.

Lagringsperiod

Uppgifter kopplade till deltagande i seminarier, events, konferenser, utbildningar och liknande gallras två år efter deltagandet. Uppgifter kopplade till prenumerationer på digitala tjänster (t.ex. FAR Online och utbildningspaket) gallras två år efter avslutad prenumeration. Uppgifter kopplade till prenumeration av nyhetsbrev eller andra gratisprenumerationer gallras omedelbart efter avslutad prenumeration. Om du inte aktivt avslutar din prenumeration men inte längre öppnar våra nyhetsbrev (eller annan gratisprenumeration) eller på annat sätt interagerar med innehållet räknas du som inaktiv. Med inaktivitet avses att du inte öppnat, klickat på, eller på annat sätt interagerat med innehållet under en sammanhängande period om 18 månader. Inaktiva prenumeranter raderas automatiskt senast 18 månader efter senaste aktivitet.

Du kan när som helst avregistrera dig från vår marknadsföring. När du avregistrerar dig upphör vi omedelbart med vår behandling av dina personuppgifter för marknadsföringsändamål.

Uppgifter om potentiella kunder (”leads”) gallras 18 månader efter att de skapats. Uppgifter om webbplatsbesökare på far.se sparas i tre år efter uppgiften har samlats in.

Mottagare/kategori av mottagare av uppgifter

Iver, Optimizely. Remotion, Triggerbee och Mavrix.

Överförs personuppgifterna till tredjeland

Ja, för vissa support- och underhållsärenden kan personuppgifter komma att överföras till USA. Sådan överföring sker endast till amerikanska leverantörer som anslutit sig till ramverket EU-US. Data Privacy Framework (”DPF”). Om en mottagare inte omfattas av DPF görs överföringen med stöd av EU-kommissionens standardavtalsklausuler. En kopia av dessa standardavtalsklausuler kan fås genom att kontakta oss på kundservice@far.se eller genom att läsa mer via EU-kommissionens webbplats https://commission.europa.eu/law/law-topic/data-protection/international-dimension-data-protection/standard-contractual-clauses-scc_sv.

Personuppgifterna kan också överföras till annat land utanför EU/EES. Sådan överföring sker med stöd av ett adekvansbeslut av EU-kommissionen eller EU-kommissionens standardavtalsklausuler.

Skyldighet att tillhandahålla personuppgifter

Nej, men du kan komma att få marknadsföring från FAR ändå (möjlighet till opt-out).