FAR förklarar kvalitetskontrollen

FAR har sedan länge genomfört kvalitetskontroll av sina medlemmar och medlemsföretag. Syftet är att näringsliv och samhälle med stort förtroende ska kunna förlita sig på medlemmarnas arbete. Samtidigt är kvalitetskontrollen ett stöd för medlemmar i deras eget kvalitetsarbete.

Auktorisation och kvalitetskontroll

Att vara auktoriserad av FAR eller auktoriserad revisor är en kvalitetsstämpel och ger en tydlig yrkesidentitet.

Vart sjätte år ska du som redovisnings- och lönekonsult eller skatterådgivare förnya din titel, vilket sker genom att du genomgår FAR:s kvalitetskontroll. För revisorer är FAR:s kvalitetskontroll en del av Revisorsinspektionens tillsyn.

Det är medlemsbyrån som tas ut för kontroll, vilket innebär att konsulter som byter byrå omfattas av den nya byråns kvalitetskontroll och kan därför bli uttagen för kvalitetskontroll tidigare än vart sjätte år. En nystartad byrå väljs som regel ut för kontroll tidigare än efter sex år.

Kvalitetsnämnden

Kvalitetsnämnden är ett oberoende organ som väljs av FAR:s årsstämma. Det finns en kvalitetsnämnd per medlemskategori i FAR, det vill säga för revisorer, redovisnings- och lönekonsulter och för skatterådgivare. Kvalitetsnämnderna utfärdar riktlinjer för kvalitetskontrollerna och fattar beslut i kvalitetskontrollsärenden. Kvalitetsnämnderna utser och utbildar kvalitetskontrollanter.

Kvalitetskontrollanter 

Kvalitetskontrollanter är FAR-medlemmar som genomför kvalitetskontroller på uppdrag av kvalitetsnämnden och enligt de riktlinjer som kvalitetsnämnden har fastställt. Kvalitetskontrollanterna utses av kvalitetsnämnden och måste själva vara godkända i kvalitetskontroll samt vara insatta i de regelverk som medlemmarna ska tillämpa i sina respektive roller.  

Kvalitetssekretariatet  

Kvalitetssekretariatet består av FAR-anställda som biträder kvalitetsnämnden och kvalitetskontrollanterna med administrativa uppgifter. Kvalitetssekretariatet har även en rådgivande funktion gentemot medlemmar och kvalitetskontrollanter före, under och efter kvalitetskontrollerna.  

Kvalitetskontrollen 

Syftet med kvalitetskontrollen är att näringslivet och samhället i övrigt med stort förtroende ska kunna förlita sig på medlemmarnas arbete. Samtidigt är kontrollen ett stöd för medlemmarna i deras eget kvalitetsarbete. 

Auktoriserade medlemmar genomgår kvalitetskontroll minst vart sjätte år. Syftet är att kontrollera att FAR:s medlemmar efterlever FAR:s etiska regler inklusive kvalitetsstandarden, samt att kontrollera att de regelverk och standarder som är aktuella för respektive yrkesgrupp efterlevs. Exempel är ISQM1, ISA, Revisorslagen, Reko, samt Standard för skatterådgivningsverksamhet.  

Revisorer står under myndighetstillsyn av Revisorsinspektionen, och FAR:s kvalitetskontroll är en del i denna tillsyn. FAR ansvarar, enligt en överenskommelse med Revisorsinspektionen, för att utföra kontroller av alla godkända och auktoriserade revisorer samt revisionsföretag. Kvalificerade revisorer och registrerade revisionsbolag som har revisionsuppdrag i företag av allmänt intresse (noterade företag, banker och försäkringsbolag) kvalitetskontrolleras av Revisorsinspektionen.  

Branschorganisationen FAR 

Kvalitetsnämnderna informerar FAR om vanligt förekommande brister i kvalitetskontrollerna, så att FAR kan hjälpa medlemmarna att komma till rätta med de brister som har identifierats. Det kan innebära att FAR tar fram utbildningar inom ett visst område, att synliggöra vissa frågeställningar i artiklar eller webbinarium, att ta fram vägledning, mallar eller andra stöd, samt att bevaka utvecklingen inom områden som berör medlemmarnas verksamheter och uppdrag. Kvalitetskontrollen är tillsammans med medlemsrådgivningen de viktigaste källorna till FAR:s utvecklingsarbete.  

Vill du öka dina möjligheter att få godkänt i kvalitetskontrollen?

Anmäl dig till FAR:s förberedelsekurser: