FAR:s kvalitetskontroll ger stöd till medlemmen och garantier till samhället

Syftet med kvalitetskontrollen av FAR:s medlemsbyråer och dess medlemmar är att näringslivet och samhället i övrigt med stort förtroende ska kunna förlita sig på medlemmarnas arbete. Samtidigt är kontrollen ett stöd för medlemmarna i deras eget kvalitetsarbete.

Kvalitetskontroll är branschens viktigaste verktyg för att ge allmänheten och tillsynsmyndigheterna garantier för att revisorer, revisionsföretag, redovisningskonsulter, lönekonsulter, redovisningsföretag och skatterådgivare håller en kvalitetsnivå i sitt arbete som uppfyller fastställda revisions- och redovisningsnormer och yrkesetiska regler.

Kvalitetskontrollen är inte bara en kontroll, utan är även ett stöd och ett tillfälle att gå igenom kvalitetsarbetet tillsammans med en erfaren och kunnig kollega.

  • FAR förklarar kvalitetskontrollen

    FAR förklarar kvalitetskontrollen

    FAR har sedan länge genomfört kvalitetskontroll av sina medlemmar och medlemsföretag. Syftet är att näringsliv och samhälle med stort förtroende ska kunna förlita sig på medlemmarnas arbete. Samtidigt är kvalitetskontrollen ett stöd för medlemmar i deras eget kvalitetsarbete.

  • Nyttan med kvalitetskontrollen

    Nyttan med kvalitetskontrollen

    Genom att anlita en medlem från FAR får företagare en kvalificerad, erfaren och  utbildad  yrkesutövare. Auktorisation, godkännande och medlemskapet i FAR blir en garant för att du som medlem har gjort ett aktivt val att säkerställa kvaliteten i ditt arbete.

  • Så här går en kvalitetskontroll till

    Så här går en kvalitetskontroll till

    Kvalitetskontrollerna genomförs av särskilda kvalitetsnämnder, som är oberoende organ valda av FAR:s stämma.

  • Dokument

    Dokument

    Här hittar du dokument och mallar som används vid kvalitetskontrollen, till stöd för både kvalitetskontrollanten och för den som blir kontrollerad.

  • Vad händer om jag inte klarar kvalitetskontrollen?

    Vad händer om jag inte klarar kvalitetskontrollen?

    Nästan alla, cirka 90 procent, av FAR:s medlemmar får ett godkänt resultat på kvalitetskontrollen.

    För den som inte når upp till godkänd kan nämnden besluta att en omkontroll ska genomföras på hela eller delar av verksamheten.

  • Kostnad för kvalitetskontroll

    Kostnad för kvalitetskontroll

    Kontrollantens arvode och eventuella kostnader i samband med resor och uppehälle betalas av medlemsbyrån. Kvalitetsnämnden fastställer årligen timpriset för kontrollanternas nedlagda tid i samband med kvalitetskontroller. 

  • Kvalitetsnämnder

    Kvalitetsnämnder

    FAR har kvalitetsnämnder för revisions-, redovisnings- och skatterådgivningsverksamhet. Nämnderna utses av FAR:s stämma.

  • Kvalitetssekretariatet

    Kvalitetssekretariatet

    Kvalitetskontrollen utförs av kvalitetsnämnder, kvalitetskontrollanter och kvalitetssekretariatet.

    Kvalitetsnämnderna utses av FAR:s stämma, kontrollanterna är alla erfarna medlemmar i FAR och sekretariatet utgörs av medarbetare vid FAR:s kontor.