För Epiroc är hållbarhet en central del av affärsstrategin och integrerad i verksamheten. Camilla Goldbeck-Löwe, VP Sustainability, berättar om hur företaget använder insamlad data för att fokusera på rätt frågor – och hur CSRD kan hjälpa företag inför framtidens krav.
Som en stor aktör inom gruvindustri och infrastruktur verkar Epiroc inom industrier där hållbarhet och säkerhet länge har varit en viktig byggsten i bolaget. Camilla Goldbeck-Löwe, VP Sustainability, berättar att innovation med fokus på digitalisering, automation och elektrifiering medför tydliga hållbarhetsförbättringar och är motorn för att driva hållbarhet – medan rapportering och CSRD är verktyg.
– Vi använder oss av dubbel väsentlighetsanalys som ett verktyg för att sålla ut det som är relevant för oss. Det har varit en resa. Vi gjorde den första under 2022–2023 och har validerat den på nytt under våren för att rekalibrera, nu har vi landat rätt när det gäller frågorna som är viktiga för oss.
Camilla Goldbeck-Löwe, som även deltar som talare på FAR:s konferens Sustainability Symposium den 18 september, menar att CSRD kan användas som ett verktyg för att driva förändring och att det kan hjälpa bolag att inte bara identifiera risker utan även se möjligheter.
– Hållbarhet handlar också om att se och integrera möjligheterna för affärsutveckling. Omställningsplanen är ett bra exempel på hur vi kan använda ett CSRD-krav för att driva utvecklingen bortom fossila bränslen; det är en affärsstrategisk fråga.
Bland möjligheterna som Epiroc själva har identifierat finns elektrifieringen av samhället.
– Gruvorna finns ofta under jord och man går längre och längre ner. Ju djupare de är, desto mer ventilation behövs, vilket är en stor kostnad för våra kunder. Om man använder eldrivna maskiner minskar behovet av ventilation och det blir en bättre miljö att arbeta i. Och det minskar dessutom koldioxidutsläppen. Det är ett bra exempel på när hållbarhet går hand i hand med affären.
Data som leder till konkreta åtgärder
Den data som samlas in och redovisas i rapporteringen ger bolaget indikationer på när de är på rätt väg – och när de behöver göra åtgärder. Ett exempel på det är datan över antalet arbetsrelaterade olyckor.
– Om antalet olyckor ökar är det en signal att vi måste jobba mer med det, om antalet olyckor minskar innebär det att vi gör rätt saker. Nu har vi haft en positiv trend där vi ser att olyckorna minskar. Det är ett av de sätt som vi använder data för att driva medvetenhet och fokusera på rätt frågor i verksamheten.
Camilla Goldbeck-Löwe upplever också att allt fler kunder efterfrågar data om koldioxidutsläpp kopplade till specifika maskiner. Epiroc har dessutom en stor eftermarknad med service för bolagets maskiner där de kan samla in flera datapunkter och jobbar med uppföljning som gagnar kundernas verksamheter och hållbarhetsarbete.
Ägandeskap i stor organisation
Att integrera hållbarhet fullt ut i verksamheten är dock inte utan utmaningar. Epirocs globala närvaro och decentraliserade organisation har synliggjort en viktig fråga: ägandeskap.
– Vi är verksamma på 150 marknader och finns i många komplexa länder där det kan finnas hållbarhetsfrågor som är olika viktiga. Därför är det viktigt att skapa ägandeskap och en tydlig styrningsstruktur. Vi arbetar mycket med att integrera hållbarhet i den vanliga affärsverksamheten, men vi har också särskilda forum då våra hållbarhetsmål rapporteras och strategier för att nå våra långsiktiga hållbarhetsmål diskuteras i koncernledningen, säger Camilla Goldbeck-Löwe.
CSRD och affärsstrategi
Framåt tror hon att integrering av hållbarhet kommer att bli allt viktigare för affären och rapporteringen är ett bra verktyg.
– Om man har en bra rapportering och gott resultat ger det till exempel ökade möjligheter att få grön finansiering. Jag tror att det är en stor möjlighet för bolag. Det kommer att bli ännu viktigare att man anpassar sin affärsstrategi utifrån CSRD och väsentlighetsanalysen och inte bara ser hållbarhetsrisker utan också affärsmöjligheter. Due diligence-kraven i CSRD är ett annat exempel på hur man kan använda CSRD som ett verktyg eftersom det handlar om att riskminimera. Bolag ska inte bara vara gröna utan också vara sköna, det vill säga att man arbetar ansvarsfullt i såväl egen verksamhet som i leverantörskedjan, säger Camilla Goldbeck-Löwe.
Ytterligare en förutsättning för framgång som Camilla Goldbeck-Löwe tror kommer spela en betydande roll i framtiden är kunskap – hos bolag såväl som revisorer och lagstiftare.
– Företag och revisorer behöver utbilda sig och skaffa sig kompetens inom nya frågor, till exempel mänskliga rättigheter och berörda samhällen och lösa utmaningar med att revidera relevanta kvalitativa datapunkter inom dessa områden.
I all rapportering och alla siffror betonar hon dock vikten av att inte glömma varför bolaget gör det här.
– Vi gör det för att vi vill ha en mer hållbar värld och att bolag tar ansvar för vad vi sätter på marknaden. Glöm inte ert syfte!