Nyhet

Byråkonferensen

11 november 2025 i Bonnierhuset, Stockholm. 

Varför Byråkonferensen?

Byråkonferensen är för dig som arbetar med utvecklingen av din revisions- eller redovisningsbyrå. Här får du en unik möjlighet att utbyta erfarenheter med branschkollegor och tillsammans hitta lösningar på gemensamma utmaningar, i en tid av snabba förändringar utifrån teknik och struktur.

  • Hur ser branschen ut just nu och vad vi kan förvänta oss framåt?
  • Hur hanterar vi nya standarder, krav och tillsyn på ett effektivt och värdeskapande sätt?
  • Vad innebär tekniken för utmaningar och möjligheter utifrån kvalitet, effektivitet och affärsmodeller?
  • Hur använder vi tekniken och anpassar våra arbetssätt nu och för framtiden?
  • Vad krävs för att lyckas med hållbarhetsaffären utifrån nya förutsättningar?
  • Hur kompetensutvecklar vi framtidens medarbetare med de nya förutsättningarna?

Byråkonferensen genomförs för första gången 2025 utifrån behovet av att förstå och möta förändringar i branschen med de utmaningar som påverkar byråerna. Här samlas både experter, praktiker, leverantörer och utvecklare för att tillsammans hjälpa varandra att lyckas i omställningen och skapa förutsättningar för att hantera aktuella utmaningar på byråerna.

Vad du kan förvänta dig av konferensen

  • Ta del och dela med dig av erfarenheter från byråutveckling
  • Håll dig uppdaterad om de senaste frågorna i branschen
  • Diskutera utmaningar med branschkollegor
  • Inspireras av praktiska lösningar på utmaningar
  • Få förståelse för aktuella och framtida utmaningar

Varmt välkommen till Byråkonferensen som hjälper dig att leda och utveckla din revisions- eller redovisningsbyrå i en föränderlig tid!

Program för dagen

08:30 Registreringen öppnar

Kaffe och smörgås serveras

09:00 Moderatorn hälsar välkommen och inleder konferensen

Robert Wennberg, FAR

09:15 PANELDISKUSSION – Branschtrender

  • Hur ser det ut i branschen just nu och vad kan vi förvänta oss framåt?

Panelen representeras av personer som företräder riskkapital, enskilda byråer och utifrånperspektiv för att ge olika spaningar kring var branschen är på väg och vad det innebär för byråerna.

Paneldeltagare
Johan Wintervalld, Baker Tilly  
Jan Söderqvist, Visma 

Fler paneldeltagare presenteras inom kort 

09:45 PANELDISKUSSION – AML och KYC-processen – teknik och människa

Kundacceptans har blivit en allt viktigare process utifrån myndighetskrav men också affärsmässiga krav. Utan en genomarbetad process riskerar byrån olika former av sanktioner och ekonomisk risk. Genom systemanvändning kan processen effektiviseras men det räcker inte utan det mänskliga agerandet är avgörande för att hantera dessa frågor.

  • Hur detta praktiskt har gått till och vad är nycklarna för att lyckas?

Paneldeltagare
Marie Wallin, Rätt.nu

Fler paneldeltagare presenteras inom kort

10:10 Förmiddagskaffe

10:40 Teknikens möjligheter i leveransen

Teknikens framsteg möjliggör en alltmer automatiserad leverans med AI, RPA och andra tekniker.

  • Vilka lösningar har redan implementerats i byråverksamheter?

Talare presenteras inom kort

11:20 Förflyttning till fördjupningspass

11:30 Fördjupningspass 1

12:00 Fördjupningspass 2

12:30 Lunch

13:30 PANELDISKUSSION - Kvalitetsarbetet i praktiken

En hög kvalitet är avgörande för en långsiktigt hållbar affärsrelation men också ett krav på revisions- och redovisningsbyråer hos FAR.

  • Hur skapar kvalitetsarbetet affärsnytta?
  • Praktiska tips på nycklar i kvalitetsarbetet. 

Paneldeltagare
Johanna Ottvar, Redo
Karin Rickardsson, Cedra

Fler paneldeltagare presenteras inom kort

14:00 Cybersäkerhet

Tekniken förenklar vardagen men öppnar också dörren för sårbarhet. I detta pass får du höra en verklig berättelse om hur en byrå drabbades av en cyberattack, vad som hände när det oväntade inträffade och vilka insikter det gav.

  • Dagens hot och vanliga misstag
  • Så skyddar du dig proaktivt
  • Att förstå riskerna och vara bättre rustad när något väl händer

Talare
Antti Niemi, Revideco
Cybersäkerhetsspecialist från WTW

14:30 Förflyttning till Fördjupningspass

14:40 Fördjupnings 3

15:10 Eftermiddagskaffe

15:40 PANELDISKUSSION - Hållbarhet som affär

Är hållbarhetsaffären död med Omnibus? När de formella kraven minskar är det upp till marknaden och företagen att visa på efterfrågan av kvalitetssäkrad hållbarhetsinformation. Nu finns VSME för de mindre företagen, vilket skapar förutsättningar för rapportering.

  • Hur arbetar byråer med sin hållbarhetsaffär på SME-marknaden?
  • Vad krävs för att lyckas?
  • Hur arbetar byrån med sitt eget hållbarhetsarbete.

Paneldeltagare presenteras inom kort

16:10 Kompetensutveckling under nya förutsättningar

Allt större del av informationsinsamling och rutinmässigt arbete kommer sannolikt att utföras med hjälp av teknik. Medarbetarna på byrån kommer i större utsträckning arbeta som beställare från tekniken och som experter för att bedöma det som tekniken presenterar. Hur blir man expert om man aldrig arbetat med grunderna och gjort det i praktiken utan bara ser resultatet?

  • Hur kompetensutvecklar vi framtidens medarbetare?
  • Hur kommer framtidens kompetensutveckling se ut?
  • Vad kan byrån göra redan nu för att stärka kompetensen?

Talare
Robert Wennberg, FAR

16:40 Moderatorn summerar och avslutar konferensen

17:00–18:00 Nätverksmingel

Fördjupningspass

Följande är exempel på fördjupningspass som kommer genomföras under dagen. Fördjupningspass är en blandning mellan föreläsningar med möjlighet till frågor och erfarenhetsutbyte samt samtal och diskussioner.

1) Lyckad rekrytering av medarbetare

Branschen har stundtals svårt att rekrytera rätt talanger samtidigt som rollerna förändras. Baker Tilly Helsingborg har framgångsrikt rekryterat medarbetare i flera år utan större problem. I detta pass redogör de för vad som har varit ett lyckosamt arbete och delar med sig av deras tips i rekryteringen.

2) ISA för LCE-implementering

ISA för LCE ger möjlighet att arbeta med revision av mindre företag utifrån en anpassad standard. Många står inför frågan hur byrån ska hantera de olika standarderna. I detta pass får du höra om de resonemang som byråer haft kring implementeringen och vad de olika valen innebär.

3) ISQM uppföljning och utvärdering

ISQM ska följas upp och utvärderas årligen. Hur man gör detta på ett praktiskt sätt och vad det innebär får du veta i detta pass.

4) Så blir du årets framtidsbyrå

Tidigare framtidsbyrå berättar om vad som varit framgångsrikt för dem och hur de arbetar framåt för att fortsätta vara framgångsrika. I passet går de igenom deras affärsmodell och hur de framgångsrikt genomfört nödvändiga förändringar.

5) Byråstöd

Det finns olika programvaror för byråstöd och i detta pass redogörs för hur byråstödet fungerar i programvaran.

6) Försäkring

Hur fungerar försäkringsskyddet och vad bör byrån särskilt tänka på kring sitt försäkringsskydd.

7) Coacha medarbetare till examen

Oavsett vilken yrkesroll medarbetarna har är examen en utmanande del av karriären. Andelen som klarar revisorsexamen och konsultexamen varierar mellan byråerna och liksom orsakerna till att man inte klarar den. I detta pass delar en framgångsrik byrå sina erfarenheter hur de lyckats få medarbetare att klara examen genom olika åtgärder.

Årets talare

Grupprabatt

Vi erbjuder rabatter för grupper om tre personer eller fler som vill delta på konferensen. Lämna dina uppgifter så återkommer vi med ett anpassat erbjudande.

 

 

Har du frågor? Kontakta mig!

Niklas Ferm

Försäljningschef

08-402 75 34 niklas.ferm@far.se