Hampus Gjöres Clark är controller på Tidsam, Sveriges största leverantör av tidskrifter. För att utvecklas i sin professionella roll har han valt att gå FAR:s utbildning Certifierad controller. Här berättar han om sina erfarenheter av kursen.
Efter att ha arbetat med controlling i nästan fyra år kände Hampus Gjöres Clark att det var dags att ta nästa steg i sin karriär. Därför anmälde han sig till FAR:s utbildning Certifierad controller. Utbildningen varvar föreläsningar, diskussioner och eget projektarbete och omfattar totalt 14 heldagar, fördelade på fem tillfällen under ett år.
Varför valde du att gå FAR:s utbildning Certifierad controller?
Hampus Gjöres Clark är controller på Tidsam.
– Jag kände att det var dags att gå en utbildning för att utvecklas i rollen som controller. FAR har ett starkt varumärke och certifieringen är en kvalitetsstämpel. Jag var ute efter en ordentlig utbildning där jag både kunde bredda och fördjupa mina kunskaper.
Vilka är de största utmaningarna i din roll som controller?
– En stor utmaning i min roll är kommunikationen med den övriga verksamheten. Det är inte alltid beställaren vet vad hen vill ha eller vad som går att ta fram. Som controller behöver du vägleda organisationen. Det gäller att välja en lämplig metod och rätt väg framåt. Det är också viktigt att skapa en god förståelse för de underlag vi tar fram. Varför är just de här mätvärdena relevanta? Vad ger bäst effekt? Controllern behöver hjälpa beställaren att tolka resultatet.
Vad tyckte du om utbildningen?
– Det är intressanta ämnen och kunniga föreläsare. Utbildningen är väldigt grundlig och det är värdefullt att ha med sig grunderna när man kommer in på mer komplicerade områden. Jag uppskattar även att utbildningen är uppdelad i flera olika tillfällen som sträcker sig över en längre period. Det ger oss möjlighet att reflektera mellan blocken och återkomma med funderingar vid nästa tillfälle.
Vad har du lärt dig under utbildningen?
– En viktig del är kopplingen mellan strategi och operativa mätvärden. Vi går igenom olika teorier och strategimodeller och hur man kan använda dessa i den egna verksamheten. Det får en att reflektera: Vilka mätvärden är relevanta för oss och hur kan vi applicera dem på bästa sätt? Tänker vi rätt här, eller går det att göra saker annorlunda?