Rättssäkerhet kring internationella skatteregler

Internationella skatteregler får en allt större betydelse för det svenska skattesystemet, vilket ställer nya krav på både lagstiftning och tillämpning i Sverige. För att öka rättssäkerheten och rättseffektiviteten vid implementering av internationella skatteregler behöver det svenska skattesystemet anpassas till de nya förutsättningarna.

En allt större del av de svenska skattereglerna kommer från EU-direktiv och överenskommelser inom OECD. När skattereglerna i allt väsentligt utformas utomlands blir det viktigt att se till att den nationella processen för att implementera dessa regler fungerar väl.

Såväl företag och skatterådgivare som skattemyndigheter behöver tydliga och väl tillämpbara regler. Men eftersom de internationella överenskommelserna ska passa länder med olika rättssystem, traditioner och förvaltningsrättsliga regler blir de ofta vaga och otydliga. En annan utmaning är att beredningsprocessen för nationell lagstiftning ofta är för kort, vilket leder till ofullständiga konsekvensanalyser.

För företag, samhälle och rådgivare är det även viktigt med rättseffektivitet. Kostnaden för att administrera skatter får inte bli för hög. Samtidigt innebär tillämpning och rapportering ofta att företagen måste bygga upp omfattande administrativa resurser för att hantera kraven, vilket understryker behovet av tydliga och praktiskt tillämpbara regler.

FAR:s förslag på åtgärder

  • Regeringen bör överväga att ha en särskild statssekreterare för internationella skattefrågor med nationell påverkan
  • Finansdepartementet bör kraftigt öka sin permanenta närvaro i internationella organ. Sverige måste generellt bli mer proaktivt – och processer på området behöver stärkas.
  • Finansdepartementet bör införa en stående kommitté med praktiker från näringslivet och ledningspersoner från Skatteverket. Även bolagsjurister och akademiker bör delta i arbetet.
  • Sverige bör inte säga ”ja” till några direktiv innan denna kommitté har yttrat sig. Tidsgränser för införanden av direktiv måste anpassas till dessa nationella analyser.
  • Skatteverket bör samla motsvarande grupperingar för att löpande diskutera tolkningsfrågor, som underlag för ställningstaganden och sin rättsliga vägledning.

Vad gör FAR?

  • Bidrar med kunskap och synpunkter, bland annat genom att svara på remisser och föra en dialog med beslutsfattare och myndigheter
  • För en löpande dialog med Skatteverket i syfte att underlätta tillämpningen av nya regler och hantera komplexa tolkningsfrågor
  • Fortsätter bearbeta de fem förslag som finns beskrivna ovan. FAR avser att göra en hemställan till finansdepartementet om att förslagen genomförs.  

Hans Peter Larsson

Skatteansvarig

08 506 112 14 hans.peter.larsson@far.se

Aktuellt