Den 26 februari 2026 presenterade EU-kommissionen ett Omnibus-paket med förenklade regler för hållbarhetsrapportering. Syftet är att minska den administrativa bördan för europeiska företag. Den 18 november inleds trilogförhandlingarna mellan EU:s institutioner.
Förslagen i Omnibus innefattar bland annat höjda gränsvärden för både CSRD och taxonomin, förenklade ESRS-standarder och begränsningar av CSDDD (CS3D). De höjda gränsvärdena innebär en kraftig minskning av antalet företag som omfattas av kraven på att hållbarhetsrapportera.
Under 2025 har EU:s ministerråd (rådet) och Europaparlamentet (parlamentet) enats om sina respektive förhandlingspositioner, eller motförslag, till EU-kommissionens (kommissionens) förslag. Dessa tre institutioner har under hösten 2025 inlett så kallade trilogförhandlingar som väntas mynna ut i en kompromiss om ett lagförlag.
Här kan du se institutionernas förhandlingspositioner:
- Förhandlingspositioner inom CSRD
- Förhandlingspositioner inom CS3D
- Förhandlingspositioner inom EU:s gröna taxonomi
Omnibus-förslaget var tvådelat. Den första delen som innebär en senareläggning genom det så kallade "stop the clock"- förslaget är redan beslutat. Senareläggningen innebär att rapporteringstidpunkten skjuts fram med två år för de företag som enligt CSRD skulle rapportera i våg 2 och våg 3, det vill säga från 2025 och 2026 (2028). Senareläggningen ger EU tid att arbeta med de större förändringarna och förenklingar som föreslås i direktiv och förordningar.
Observera att den här artikeln inte fördjupar sig i de förslagna ändringarna i CSDDD eller CBAM.
FAR följer utvecklingen av Omnibus noga. Läs FAR:s remissvar om kommisionens förslag till ändrade regler för hållbarhetsrapportering.
Lagändringar
Har reglerna ändrats?
EU har beslutat om att senarelägga rapporteringstidpunkten för företag i våg 2 och våg 3. Den slutliga lagtexten är publicerad i EU:s officiella tidning och regeringen har lämnat en proposition om att införa ändringen i svensk lagstiftning.
Företag i våg 1, det vill säga stora företag av allmänt intresse med fler än 500 anställda, omfattas inte av senareläggningen i Omnibus. Däremot har denna grupp har fått utökade infasninglättnader genom den så kallade ”quick-fix”-akten.
De delar av Omnibus-förslaget som rör ändringar i innehåll och omfattning är mer omfattande och kommer att hanteras inom EU:s instanser under 2025–2026.
Vad gäller för svenska företag av allmänt intresse med fler än 500 anställda som ska rapportera från räkenskapsår som inleds från och med 1 januari 2025?
Reglerna för hållbarhetsrapportering enligt ESRS och taxonomirapportering har ännu inte ändrats. Företag av allmänt intresse med mer än 500 anställda kommer som utgångspunkt att rapportera som planerat för 2025. För andra stora företag senareläggs rapporteringstidpunkten med två år (se ”Har reglerna ändrats?”).
Notera att företag med färre antal anställda är de som föreslås av EU:s instanser i framtiden kan komma att falla ur rapporteringskravet, eller aldrig att omfattas. Dessa företag kan ändå förvänta sig rapportera upplysningar till intressenter enligt den frivilliga VSME-standarden, som kommissionen antog som en rekommendation den 30 juni 2025.
Finns det andra möjliga ändringar?
I den här artikeln redogör FAR för de förslag som kommissionen har publicerat den 26 februari 2025 samt de andra instansernas förhandlingspositioner per 13 november 2025. FAR kommer att kommunicera särskilt om framtida ändringar i rapporteringens innehåll och omfattning enligt ESRS och EU:s gröna taxonomirapportering.
Svenska företag
Vad gäller för de stora företag som ska rapportera för räkenskapsår som inleds från och med 1 januari 2025?
Företag av allmänt intresse med mer än 500 anställda kommer som utgångspunkt att rapportera som planerat för 2025. För andra stora företag senareläggs rapporteringstidpunkten med två år (se ”Har reglerna ändrats?”).
Reglerna för hållbarhetsrapportering enligt CSRD och ESRS har ännu inte ändrats. Kommissionens förslag om förenklingar i taxonomirapporteringen är föremål för en granskningsperiod som löper till och med 5 januari. Om lättnaderna i taxonomirapporteringen inte avslås kan de tillämpas för räkenskapsåret 2025.
Notera att företag med färre antal anställda än de som anges i förslagen i framtiden kan komma att falla ur rapporteringskravet, eller aldrig omfattas. Dessa företag kan ändå förvänta sig rapportera upplysningar till intressenter enligt den frivilliga VSME-standarden, som kommissionen antog som en rekommendation den 30 juni 2025.
Finns det andra möjliga ändringar?
I den här artikeln redogör FAR för de förslag som EU:s instanser har föreslaget per den 13 november 2025. Framtida beslut om rapporteringens innehåll och scopet på CSRD och EU:s gröna taxonomiförordning ska förhandlas. I och med att direktiven öppnas upp kan framtida förändringar komma att skilja sig mot de beslut som har presenterats per dags dato.
Regelverk
Vad är en möjlig tidplan för slutliga regleringsändringar?
Förslagen ska genomgå EU:s lagstiftningsprocess och vissa delar ska implementeras i svensk rätt.
Stop the clock: Separat ändringsdirektiv i COM 2025(80): Nivå 1-lagstiftning med uppmaning att medlemsstaterna ska implementera Artikel 1 senast 31 december 2025. En proposition har lagts fram och den slutliga direktivstexten ska ha implementerats i svensk rätt senast 31 december 2025.
CSRD: Nivå 1-lagstiftning. Omfattande process som normalt tar 9–12 månader. Ändringar i direktiv såsom CSRD, redovisningsdirektivet och revisionsdirektivet ska implementeras av medlemsstaterna. Den normala svenska lagstiftningsprocessen är att det tillsätts en offentlig utredning, vilken följs av en lagrådsremiss och slutligen regeringens proposition. Förslaget anger att implementering i medlemsstaterna ska ske inom 12 månader från ikraftträdande av Omnibus-direktivet varav den svenska lagstiftningsprocessen kan komma att se annorlunda ut. Den uttalade målsättningen är att EU:s instanser ska ha avslutat förhandlingarna före utgången av 2025.
ESRS: Nivå 2-lagstiftning. Snabbare process. ESRS utgör delegerade förordningar vilka kan beslutas av EU-kommissionen där rådet och parlamentet endast kan ha invändningar eller inte. Direktverkande i medlemsstaterna. Kommissionen har uppmanat EFRAG att överlämna förslag på förenklingar i ESRS set 1 till kommissionen senast den 30 november 2025. Ta del av EFRAG:s remissutkast.
Vägledning/standard för granskning: Kommissionens förslag om vägledning utgör ej lagstiftning. Det föreslås att vägledningen ska tas fram under 2026. Parlamentets förslag om standarder utgör lagstiftning, men dessa utgör nivå 2-lagstiftnting som skulle antas som delegerad akt av kommissionen och således blir direktverkande.
VSME-standarden: Har antagits som rekommendation i en delegerad akt av kommissionen. Med anledning av det breddade tillämpningsområdet genom Omnibus kan VSME-standarden behöva anpassas något som ett nästa steg. Detta kan dock inte göras förrän förhandlingarna längre och kommissionen vet om och hur scopet ändras. Ändringarna i standarden blir då föremål för remissförfarande och kan troligen inte antas förrän under 2026. Läs mer i kommissionens rekommendation på FAR Online och i EU-kommissionens presentation av den frivilliga standarden för att underlätta rapporteringen för små och medelstora företag.
Taxonomiförordningen: Nivå 2-lagstiftning: Delegerad förordning som antas av kommissionen där rådet och parlamentet endast kan ha invändningar eller inte. Direktverkande i medlemsstaterna. Enligt förslaget kan ändringarna i de delegerade förordningarna till taxonomiförordningen tillämpas rapportering som görs från och med 1 januari 2026 (räkenskapsår 2025). Föreslagna ändringar i taxonomiförordningen är föremål för en så kallad granskningsperiod till och med 5 januari 2026. Ta del av ändringarna i de delegerade förordningarna.
Källor
Lagrådsremiss om om uppskjutet krav på att hållbarhetsrapportera för vissa företag
Kommissionens förslag till ändringar i CSRD, Redovisningsdirektivet, CSDDD
Rådets förslag till ändringar i CSRD, Redovisningsdirektivet, CSDDD
Parlamentets förslag till ändringar i CSRD, Redovisningsdirektivet, CSDDD