2020-12-30
Inspiration

FAR:s lärare anpassar utbildningar för undervisning online

När restriktionerna i samband med pandemin gjorde det omöjligt att bedriva utbildning på plats fick alla lärare anpassa sin metodik. Och deltagarna gav sina lärare högt betyg.

Hur var det att ställa om till undervisning online, Roger Zinders, skattejurist och lärare på FAR:s utbildning Skatt II – beskattning i ägarledda företag?

Roger Zinders

Roger Zinders

När beskedet kom var jag neutral, det var ju bara att gilla läget. Det kändes utmanande, spännande och faktiskt väldigt roligt. Sedan kan jag väl erkänna att på ett sätt är det också lite bekvämare, i och med att jag får vara ostörd i pauserna och inte behöver vara konstant alert.

Vad behöver man som lärare göra annorlunda, jämfört med att undervisa i en traditionell kurslokal?

Jag tror man måste tona ned sin mest utsvävande jargong, kanske vara litet mer strikt och formell. Det är också viktigt att tala ännu tydligare. Med fysisk publik kan man använda kroppsspråk och mimik lättare. Via kameran riskerar nyanserna att försvinna.

Vad är viktigt för deltagarna att tänka på när de är online?

Att vara uppmärksamma och se till att verkligen hänga med hela tiden. Tappar man fokus och sammanhanget tror jag det blir svårare att hitta tillbaka via kamera än via fysisk närvaro. Om man förlorar koncentrationen en stund har man ju inte heller någon bordsgranne att fråga om var i kursmaterialet läraren befinner sig, till exempel.

Vad finns det för fördelar med lärarledda utbildningar online?

Det självklara är förstås att man kan nå ut till flera på samma gång. Det blir lägre fasta kostnader, mindre resande och mindre lokalbehov.