Skogsägarföreningen Södra tog hjälp av KPMG för att automatisera insamlingen av sin hållbarhetsdata. Förhoppningen är att arbetet ska leda till bättre datakvalitet, snabbare processer och mer tid för analys.
Caroline Kolmodin Palm har projektlett arbetet från KPMG:s håll, ett uppdrag vars övergripande syfte har varit att förändra sättet som Södra arbetar med sin hållbarhetsdata. Ambitionen var att införa ett systemstöd primärt för koldioxidberäkningarna och automatisera Södras insamling av data.
– Målen är högre kvalitet i processerna, mer tid för analys och stöd i beslutsfattandet, säger Caroline Kolmodin Palm.
De använder sig av ett nylanserat system där erfarenheter från andra implementeringar har varit begränsade. Med det i bakhuvudet gjorde de först en några veckor lång pilot för att testa systemet, något som visade sig vara värdefullt.
– Det finns många system som alla har olika styrkor och svagheter. Genom att testa och experimentera först kunde vi sedan planera för implementeringen på ett bättre sätt, säger Caroline Kolmodin Palm.
Skapar nya möjligheter
Höga ambitioner i både automatiseringen och i hållbarhetsarbetet ställer krav på noggrannhet från alla inblandade. Arbetet med projektet påbörjades 2022 och sedan implementeringen tar Södra fortfarande in nya flöden i systemet. Projektet är en långsiktig investering för att framtidssäkra bolaget och är ett pågående arbete.
– Nya möjligheter skapas när vi automatiserar datainsamlingen. Tiden som frigörs kan användas till att analysera information och fatta beslut som gör oss mer effektiva, lönsamma och hållbara, säger Cristian Brolin på Södra.
Ytterligare en fördel med att arbeta i ett system för datainsamling är spårbarheten, menar Caroline Kolmodin Palm.
– Man kan se vem som har gjort ändringar och när. Det går att spåra vilka data som ligger till grund för specifika beräkningar.
Allt kan inte automatiseras
Arbetet har dock inte varit utan sina utmaningar. En viktig diskussionsfråga har varit exakt vad man ska automatisera och vilken detaljnivå man ska ligga på.
– I bästa fall har man ett flöde som ger mycket värde men också är relativt enkelt att automatisera, där datan finns strukturerad och är lättillgänglig. Men ibland är det knepigt att hitta datan och det passar inte för automatisering. Det är dessutom en kostnadsfråga. En viktig lärdom för oss har varit att göra den analysen innan man sätter i gång, säger Caroline Kolmodin Palm.
En generell utmaning som kan dyka upp i den här typen av projekt är kommunikation. Hållbarhetsrapportering är ett område som involverar många olika roller och avdelningar, från hållbarhet och IT till ekonomi och strategi. Discipliner där man många gånger har olika språk. God kommunikation blir därmed en nyckel för att lyckas.
En pågående mognadsresa
Caroline Kolmodin Palm tror att automatiserad datainsamling och systemstöd kommer att bli allt vanligare inom hållbarhetsarbetet.
– Hållbarhetsrapportering är på en mognadsresa just nu. Det kommer lagkrav från EU just nu och det finns en tydlig målbild där hållbarhetsrapportering ska närma sig finansiell rapportering. Kunder och omvärlden i allmänhet ställer ökade krav på hållbarhet, då måste man ha data lättillgängligt.
KPMG har genomfört liknande uppdrag med andra kunder, och något som slår Caroline Kolmodin Palm är att inget projekt är det andra likt.
– Hållbarhetsdata kopplar an till hela affärsmodellen. Beroende på bransch och ambitionsnivå kan den här resan se väldigt olika ut.