2022-11-10
Press

Storslam för Balans på Publishingpriset

FAR:s medlemstidning Balans tog hem guld och silver när Publishingpriset delades ut. Både webben och papperstidningen prisades. − Det känns jättekul och jag är så stolt över vår tidning och alla vi jobbar med, säger Charlotta Marténg, Balans chefredaktör.

På onsdagen delades Publishingpriset 2022 ut. Priset har delats ut sedan 1990 och premierar lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. Vinnarna utses av en jury som utifrån ett poängssystem rangordnar tävlingsbidragen inom olika bedömningsområden.

Tidningen Balans var nominerad i två kategorier, webbtidningar/nättidningar och print medlemstidningar bransch och det blev storslam för FAR:s medlemstidning.

Guld och silver till Balans

I kategorin webbtidningar/nättidningar tog tidningen Balans hem guldet med juryns motivering:

”För en tydlig och prydlig sajt med proffsigt foto och en struktur som inbjuder till läsning.”

Balans webb plockade hem 96 av 100 poäng totalt.

I kategorin print medlemstidningar bransch knep Balans silverplatsen med 94 poäng av totalt 100. Ett poäng efter det segrande bidraget Edition’22 från Sveriges tidskrifter.

− Balans uppdrag är att stärka medlemmarna i sina respektive yrkesroller och tillföra mervärde till medlemskapet. Vi jobbar varje dag för att läsarna ska vilja välja Balans. Att då få så här höga poäng från juryn för förmågan att kommunicera ett budskap, väcka intresse och behålla besökarna blir en bekräftelse på att vi är på rätt väg, säger Charlotta Marténg.

Layouten av tidningen görs av Kate designbyrå, som även byggt Balans webb som lanserades i sin nuvarande form i oktober 2021.

Besök gärna tidningenbalans.se


Fakta om Publishingpriset
Heltäckande

• Ett 40-tal kategorier, varav mer än hälften är unika för Publishingpriset.
• Alla aspekter bedöms: textinnehåll, visuella inslag, form, regi, copy, användbarhet, tryckkvalitet.

Öppen

• Juryns bedömningskriterier är offentliga.
• Alla nominerade får i detalj ta del av juryns rangordningspoäng.

Oberoende

• Ingen koppling till branschorganisationer.
• Finansieras helt och hållet av deltagaravgifter.

Pernilla Halling

Kommunikationschef

08-506 112 41 pernilla.halling@far.se