2020-04-02

Rådgivning är framtiden – så hjälper du din kund

Konsulten går mot en mer rådgivande roll, det konstateras i FAR:s framtidsspaning för redovisnings- och lönekonsulter, som presenterades under ett webbinarium 2 april. Här är listan med rådgivningstips som hjälper dig ta steget.

Hanna Montoya från Keeper delade med sig av framgångar och misslyckanden på vägen mot en ny affärsmodell med rådgivning i fokus.

Hanna Montoya. Foto: Keeper.– Testa, förbättra … och testa igen. Det gör inget om det blir fel ibland, var hennes budskap till den som tycker det är lite läskigt att ta steget över till en mer rådgivande roll.
Hon uppmanade deltagarna att tänka till och komma med nya förslag på bra rådgivning. Det resulterade i en lista med bra tips på vad kunden kan behöva hjälp med i kristid.

  • Håll efter kundfordringar (börjar dina kunder få betalningssvårigheter?)
  • Upprätta cashflow för de närmsta veckorna/månaderna
  • Titta på hur olika scenarier kan påverka bolaget
  • Lämna in ny preliminär självdeklaration för att sänka F-skatten
  • Förhandla ränta med banken
  • Se över om det finns nya sätt att ta betalt, omformulera erbjudandet
  • Se över om du kan få stöd i Krispaketet
  • Förhandla leverantörer (se över kostnader)
  • Se över lager
  • Dags att bli digital? Passa på att införa digitala signaturer och att gå över till att lämna in årsredovisningen digitalt
  • Se över förtagens försäkringslösningar