2020-04-02

Konsulten kan påverka sin framtida roll

När konsulten ägnar mindre tid åt manuell hantering och mer åt kundkontakt, rapporter och analyser, dras konsultens roll i en annan riktning. Och den riktningen kan konsulten själv påverka. Det menar FAR i en framtidsspaning för redovisnings- och lönekonsulter.

Den övergripande effekten när systemen blir smartare och pappershanteringen minskar är att redovisnings- och lönekonsultens roll blir mer rådgivande och coachande, skriver FAR i en framtidsspaning för yrkesrollerna.

I spaningen, som sträcker sig två år framåt i tiden, ser FAR att en viktig del av konsultens roll därmed blir att hitta rätt systemlösningar och att utbilda kunden i att hantera dem rätt. Vilket leder till att konsulten kan komma att fungera som en extern ekonomichef/lönechef/controller åt kunden – en roll som konsulten har all möjlighet att påverka.

Camilla Carlsson och Birgitta Åhlander, båda auktoriserade redovisningskonsulter på FAR, har lett arbetsgruppen för redovisnings- och lönekonsulter som ligger bakom framtidsspaningen.

– Rådgivning kan upplevas ”läskigt” och omställningen uppfattas som utmanande. Att digitalisera, ta fram kalkyler och beräkna utdelning är sådant konsulten kan hjälpa kunden med när rollen förändras. Det finns många sätt för konsulten att ta kommandot över sin nya roll och hjälpa kunden på bästa sätt, säger Camilla Carlsson.

Text: Sofia Hadjipetri Glantz