Smarta digitaliseringslösningar kan minska risken för ofrivilliga misstag och frigöra tid till mer värdeskapande tjänster. Vad är det då som hindrar byråerna från att flytta fokus från transaktioner till rådgivning?
I slutet av september samlades aktörer i branschen på Ekonomimässan i Kista. Även om FAR inte hade någon monter på mässan i år fanns jag och några av mina kollegor på plats för att träffa branschkollegor och lyssna på vad branschen pratar mest om just nu!
Sofia Lagoni, Sara Lissdaniels och Yvonne Jansson
Allt fler aktörer erbjuder smarta lösningar
En röd tråd genom mässan var den starka representationen från programvaruleverantörerna. Vi ser allt fler aktörer som erbjuder smarta lösningar och system för bokföring och bokslut, elektronisk signering och byråstöd. Glesare är det däremot fortfarande bland leverantörer som erbjuder rena revisionsverktyg.
Nåväl, flera programvaruleverantörer riktar sig till byråer och strävar efter att förenkla de processer som ska säkerställa att byråerna håller kvalitet i uppdragen och att krav enligt branschstandarder och penningtvättslagen följs.
Digitalisering frigör tid för rådgivning
De smarta lösningarna innefattar integrationer och AI vilket dels kan minska risken för ofrivilliga misstag men framför allt ska frigöra tid. Tidsbesparingen kommer förstås inte av sig självt – att gå över till nya verktyg och från manuella till digitala flöden är en investering som initialt tar tid i anspråk. För att räkna hem den investeringen behöver arbetssätten förändras, men när det väl händer kan frukterna skördas!
Men vad ska då all den här extra tiden användas till? Efter att ha lyssnat in på ett par intressanta föreläsningar och en paneldebatt står det svaret alldeles solklart, tiden ska fyllas med rådgivning!
Det här är kanske inga nyheter. Redan i FAR:s framtidsstudie från 2020 spåddes tre trender: smartare system, mindre handpålägg och konsulten som företagets controller och coach. Flera i branschen är redan där medan andra är osäkra på hur de ska ta steget från bokförare till rådgivare.
Tid och kompetens bromsar förflyttningen
Vad är det då som hindrar fler att flytta fokus från transaktioner till rådgivning? Enligt kloka röster på mässan är det framför allt två saker, tid och kompetens. Detta bekräftas när jag får förmånen att byta några ord med en medlem. Det saknas tid att investera i nya system och arbetssätt, medarbetare kan vara mer eller mindre förändringsbenägna och byråer kan anse att kunderna inte efterfrågar mer rådgivning.
Jag tror personligen att det är viktigt att göra skillnad på rådgivning och kvalificerad, eller låt kalla det mer avancerad, rådgivning – och komma ihåg att kunden sällan saknar något den tidigare inte fått. Kom ihåg att det börjar med något så enkelt som ett samtal, kanske att du träffar din kund mer regelbundet. Vad har kunden för vision och mål? Resonera kring hur kunden påverkas av det ekonomiska läget vi befinner oss i, ta fram underlag för likviditetsanalys och resultatprognoser.
Rådgivning ger förutsättning för utveckling
Passen på årets ekonomimässa bjöd såväl på information som inspiration med konkreta tips och råd på hur du kan ta klivet mot en mer rådgivande roll och hur detta påverkar byråns sätt att ta betalt - från timme till värde. Rådgivning är värdeskapande och FAR:s medlemmar skapar förutsättningar för landets företagare att utvecklas till ekonomiskt hållbarbara företag!