Nyhet

Byråkonferensen

11 november 2025 i Bonnierhuset, Stockholm. 

Varför Byråkonferensen?

Byråkonferensen är för dig eller er som arbetar med utvecklingen av er revisions- eller redovisningsbyrå. Här får du en unik möjlighet att utbyta erfarenheter med branschkollegor och tillsammans hitta lösningar på gemensamma utmaningar, i en tid av snabba förändringar utifrån teknik och struktur.

  • Hur ser branschen ut just nu och vad vi kan förvänta oss framåt?
  • Hur hanterar vi nya standarder, krav och tillsyn på ett effektivt och värdeskapande sätt?
  • Vad innebär tekniken för utmaningar och möjligheter utifrån kvalitet, effektivitet och affärsmodeller?
  • Hur använder vi tekniken och anpassar våra arbetssätt nu och för framtiden?
  • Vad krävs för att lyckas med hållbarhetsaffären utifrån nya förutsättningar?
  • Hur kompetensutvecklar vi framtidens medarbetare med de nya förutsättningarna?

Byråkonferensen genomförs för första gången 2025 utifrån behovet av att förstå och möta förändringar i branschen med de utmaningar som påverkar byråerna. Här samlas både experter, praktiker, leverantörer och utvecklare för att tillsammans hjälpa varandra att lyckas i omställningen och skapa förutsättningar för att hantera aktuella utmaningar på byråerna.

Vad du kan förvänta dig av konferensen

  • Ta del och dela med dig av erfarenheter från byråutveckling
  • Håll dig uppdaterad om de senaste frågorna i branschen
  • Diskutera utmaningar med branschkollegor
  • Inspireras av praktiska lösningar på utmaningar
  • Få förståelse för aktuella och framtida utmaningar

Varmt välkommen till vår Byråkonferens som hjälper dig att leda och utveckla din revisions- eller redovisningsbyrå i en föränderlig tid!

Program för dagen

08:00 Registreringen öppnar

Kaffe och smörgås serveras

09:00 Moderatorn hälsar välkommen och inleder konferensen

Robert Wennberg hälsar välkommen och introducerar dagens program

Robert Wennberg

09:10 Trenderna som formar framtidens byrå

Redovisningsbranschen förändras snabbt, med nya krav på digital kompetens, rådgivning och affärsförståelse. Vilka är de viktigaste trenderna som formar framtiden för redovisning och revision? Vad krävs för att vara relevant, konkurrenskraftig och värdeskapande i en allt mer automatiserad värld? Wolters Kluwer presenterar data från sin senaste branschrapport.

  • Vilka trender påverkar redovisningsbranschen mest just nu och framåt?
  • Hur förändras kundernas förväntningar och hur kan byrån möta dem?
  • Vad bör byråledare prioritera för att säkra långsiktig konkurrenskraft?
Kristina Lagerstedt
Peter Ståhl

09:40 PANELDISKUSSION – Branschtrender

  • Hur ser det ut i branschen just nu och vad kan vi förvänta oss framåt?

Panelen representeras av personer som företräder riskkapital, enskilda byråer och utifrånperspektiv för att ge olika spaningar kring var branschen är på väg och vad det innebär för byråerna.

Fler paneldeltagare presenteras inom kort 

Johan Wintervalld
Jan Söderqvist

10:10 Förmiddagskaffe

10:40 PANELDISKUSSION – AML och KYC-processen – teknik och människa

Kundacceptans har blivit en allt viktigare process utifrån myndighetskrav men också affärsmässiga krav. Utan en genomarbetad process riskerar byrån olika former av sanktioner och ekonomisk risk. Genom systemanvändning kan processen effektiviseras men det räcker inte utan det mänskliga agerandet är avgörande för att hantera dessa frågor.

  • Hur detta praktiskt har gått till och vad är nycklarna för att lyckas?

Fler paneldeltagare presenteras inom kort

Marie Wallin

11:10 Teknikens möjligheter i leveransen

Teknikens framsteg möjliggör en alltmer automatiserad leverans med AI, RPA och andra tekniker.

  • Vilka lösningar har redan implementerats i byråverksamheter?
Erik Arwinge

11:50 Lunch

12:50 PANELDISKUSSION - Kvalitetsarbetet i praktiken

En hög kvalitet är avgörande för en långsiktigt hållbar affärsrelation men också ett krav på revisions- och redovisningsbyråer hos FAR.

  • Hur skapar kvalitetsarbetet affärsnytta?
  • Praktiska tips på nycklar i kvalitetsarbetet. 

Fler paneldeltagare presenteras inom kort

Johanna Ottvar
Karin Richardsson
Kristofer Block

13:20 Cybersäkerhet

Tekniken förenklar vardagen men öppnar också dörren för sårbarhet. I detta pass får du höra en verklig berättelse om hur en byrå drabbades av en cyberattack, vad som hände när det oväntade inträffade och vilka insikter det gav.

  • Dagens hot och vanliga misstag
  • Så skyddar du dig proaktivt
  • Att förstå riskerna och vara bättre rustad när något väl händer
Antti Niemi
Jenny Hjälte
Kevin Woodward

13:50 Förflyttning till fördjupningspass

14:00 Fördjupningspass 1

Vänligen se separat program nedan

14:30 Eftermiddagskaffe

15:00 Fördjupningspass 2

Vänligen se separat program nedan

15:30 Fördjupningspass 3

Vänligen se separat program nedan

16:00 PANELDISKUSSION - Hållbarhet som affär

Är hållbarhetsaffären död med Omnibus? När de formella kraven minskar är det upp till marknaden och företagen att visa på efterfrågan av kvalitetssäkrad hållbarhetsinformation. Nu finns VSME för de mindre företagen, vilket skapar förutsättningar för rapportering.

  • Hur arbetar byråer med sin hållbarhetsaffär på SME-marknaden?
  • Vad krävs för att lyckas?
  • Hur arbetar byrån med sitt eget hållbarhetsarbete.

Fler paneldeltagare presenteras inom kort

Moa Andrén

16:30 Kompetensutveckling under nya förutsättningar

Allt större del av informationsinsamling och rutinmässigt arbete kommer sannolikt att utföras med hjälp av teknik. Medarbetarna på byrån kommer i större utsträckning arbeta som beställare från tekniken och som experter för att bedöma det som tekniken presenterar. Hur blir man expert om man aldrig arbetat med grunderna och gjort det i praktiken utan bara ser resultatet?

  • Hur kompetensutvecklar vi framtidens medarbetare?
  • Hur kommer framtidens kompetensutveckling se ut?
  • Vad kan byrån göra redan nu för att stärka kompetensen?
Robert Wennberg

17:00 Moderatorn summerar och avslutar konferensen

17:10–18:10 Nätverksmingel

Fördjupningspass

Kl. 14.00, 15.00 och 15.30 kan du välja mellan flera olika fördjupningspass. Följande är exempel på pass som kommer genomföras under dagen. Fördjupningspass är en blandning mellan föreläsningar med möjlighet till frågor och erfarenhetsutbyte samt samtal och diskussioner.

1) Lyckad rekrytering av medarbetare

Branschen har stundtals svårt att rekrytera rätt talanger samtidigt som rollerna förändras. Baker Tilly Helsingborg har framgångsrikt rekryterat medarbetare i flera år utan större problem. I detta pass redogör de för vad som har varit ett lyckosamt arbete och delar med sig av deras tips i rekryteringen.

Moderator

Johan Wintervalld, Baker Tilly

2) ISA för LCE-implementering

ISA för LCE ger möjlighet att arbeta med revision av mindre företag utifrån en anpassad standard. Många står inför frågan hur byrån ska hantera de olika standarderna. I detta pass får du höra om de resonemang som byråer haft kring implementeringen och vad de olika valen innebär.

Moderator

Frida Nygren, FAR

3) ISQM uppföljning och utvärdering

ISQM ska följas upp och utvärderas årligen. Hur man gör detta på ett praktiskt sätt och vad det innebär får du veta i detta pass.

4) Lönsamma affärer – Låt tekniken ta över

Moderator:

Fortnox

5) Framtidens byråstöd: nyckeln till tid, trygghet och tillväxt

Hur kan ett modernt byråstöd frigöra tid för rådgivning, minska stress i arbetsgruppen och samtidigt stärka lönsamheten för bolaget? Vi utforskar hur smarta digitala verktyg kan ge bättre överblick över beläggning, effektivare kundrelationer och mer träffsäkra affärsbeslut.

  • Hur kan byråstödet bli en strategisk tillgång för tillväxt och konkurrenskraft?
  • Hur påverkar digitalisering byråernas arbetssätt och hur kan byråerna förbereda sig för att möta framtidens krav?
  • Kan rätt programvaror möjliggöra mer strategisk rådgivning och bättre affärsbeslut?

Moderator:

Niclas Johansson, Wolters Kluwer
André Bodin, Wolters Kluwer

6) Försäkring

Hur fungerar försäkringsskyddet och vad bör byrån särskilt tänka på kring sitt försäkringsskydd.

7) Coacha medarbetare till examen

Oavsett vilken yrkesroll medarbetarna har är examen en utmanande del av karriären. Andelen som klarar revisorsexamen och konsultexamen varierar mellan byråerna och liksom orsakerna till att man inte klarar den. I detta pass delar en framgångsrik byrå sina erfarenheter hur de lyckats få medarbetare att klara examen genom olika åtgärder.

8) KYC och AML – så möter du kraven

Få högaktuella insikter om KYC och AML tillsammans med 24Seven Office och Patrick Thomenius. Lär dig hur du arbetar riskbaserat och hur du kan framtidssäkra dina rutiner.

Moderator:

Patrick Thomenius, Recomply
Andreas Näslund, 24sevenoffice

Årets talare

Partners

Huvudpartner

Wolters Kluwer är en ledande global koncern med verksamhet i över 40 länder. I Sverige utvecklar och erbjuder vi marknadsledande arbetsverktyg till revisorer, redovisningskonsulter, ekonomer, och skatteexperter, samt alla andra som arbetar med ekonomi. Vi hjälper byråer och företag av alla storlekar att driva produktivitet, navigera under förändringar och få bättre resultat.

Silverpartner

Upptäck 24SevenOffice – det molnbaserade affärssystemet som effektiviserar hela din verksamhet. Perfekt för redovisningsbyråer– Vårt partnerprogram sätter dig som redovisningskonsult i förarsätet. 24Control är verktyget som automatiserar uppgifter, får stenkoll på arbetsflödet och levererar kvalitet varje gång. Skalbart, automatiserat och integrerat – perfekt för tillväxt. Artificiell Intelligens– AI Assistent låter dig dessutom automatisera alla processer kring bokföringen. 

Silverpartner

Fortnox är en företagsplattform med produkter inom bland annat redovisning, fakturering, finansiering och medarbetare. Kunderna får också tillgång till andra företagstjänster och till hundratals externa system genom partnersamarbeten. Fortnox grundades 2001 med huvudkontor i Växjö. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholms huvudlista.

Partner

I över 40 år har Hogia utvecklat helhetslösningar inom ekonomi, lön och HR och erbjuder smarta och effektiva systemlösningar för revisorer, redovisnings- och lönekonsulter. Med fokus på samarbete, automatisering och integration, hjälper Hogia byråer att arbeta mer digitalt, spara tid och ge bättre service till sina kunder.

Tack till

Grupprabatt

Vi erbjuder rabatter för grupper om tre personer eller fler som vill delta på konferensen. Lämna dina uppgifter så återkommer vi med ett anpassat erbjudande.

OBS! Formuläret är endast till för förfrågan om grupprabatt.

 

Personuppgifter som du lämnar till oss i samband med anmälan till konferensen kan komma att överföras till tredje part (bl.a. samarbetspartners/sponsorer) för marknadsföringsändamål.

Har du frågor? Kontakta mig!

Niklas Ferm

Försäljningschef

08-402 75 34 niklas.ferm@far.se