Hur digital är den nordiska branschen? - NRF har svaret

2018-01-10 14:02

Att revisions- och rådgivningsbranschen befinner sig mitt i en omfattande digitaliseringsprocess är ingen nyhet. Men för att ta reda på hur långt man egentligen kommit i de nordiska länderna har NRF, The Nordic Federation of Public Accountants, gjort en branschundersökning. "Innan vi gjorde undersökningen hade vi ingen bra bild över var vi befann oss i de nordiska länderna", säger Jens Røder, generalsekreterare i NRF.

Undersökningen som skickats ut till medlemmar och medlemsföretag i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island har ställt frågor om digitaliseringen.

– Målet med undersökningen har varit att kartlägga var vi befinner oss i digitaliseringsprocessen, dels på företagsnivå men också på medarbetarnivå. Vi ville ta reda på vad medlemsföretagen och deras medarbetare förväntar sig av framtiden. Och inte minst vad de förväntar sig av sina branschorganisationer, säger Jens Røder.

Det är första gången undersökningen görs och bilden som träder fram är att samtliga länder står inför liknande problem och frågeställningar. Framför allt efterfrågar branschen bättre kunskap och mer utbildning kring digitaliseringens arbetsredskap och följder. Det finns också en allmän oro kring säkerheten för kunddata när mer och mer lagring sker i molnet.

– En reflektion man kan göra kring resultatet är att som privatpersoner är branschen långt fram i det privata användandet av sociala medier och digitala tjänster i största allmänhet. Men när det kommer till den egna byrån har man inte alls hunnit lika långt.

Många saknar policy kring cybersäkerhet

Något som förvånar och oroar Jens Røder är det faktum att många företag inte har någon uttalad policy kring cybersäkerhet och hanteringen av digitala kunddata.

– De flesta större byråerna har en policy kring detta, det är de mindre byråerna som i högre utsträckning saknar policys, och det är oroväckande.

Medlemmarna i de nordiska länderna efterfrågar också en bättre och intensifierad dialog mellan branschen, kunder, lagstiftare och mjukvaruutvecklare för att skapa bättre förutsättningar för en lyckad digitaliseringsprocess. Enligt Jens Røder är det viktigt att nu identifiera fokusområden där de nordiska branschorganisationerna kan hjälpa sina medlemmar på bästa sätt. En del av utvecklingen kommer byråerna själva att driva. På andra områden är det viktigt att respektive lands branschorganisation går in och stöttar. Kanske framför allt vad gäller utbildning och intressentdialog för att skapa fungerande digitala gränssnitt.

Kunderna intresserade av lösningar

Om branschen ska kunna leverera digitala lösningar till marknad och kunder är det angeläget att tilltron till och kunskapen om den digitala totalprodukten är stor.

– Kunderna är intresserade av våra lösningar, inte av våra problem, konstaterar Jens Røder.

Nästa undersökning/enkät på samma tema är planerad redan 2018. Då hoppas man att det statistiska underlaget är ännu bättre så att det går att bekräfta eller förkasta tendenser och resultat från den förra. Man kommer också att vidga frågeställningarna kring vissa områden för att på bästa sätt kunna hjälpa branschen vidare.

– Jag håller inte med dem som målar upp en svart framtid för branschen. Jag tror tvärtom att digitaliseringsprocessen kommer att hjälpa byråerna att kunna erbjuda en bättre produkt till marknaden. Och då är det branschorganisationernas uppgift att stötta i det arbetet, säger han.

Text: Mats Rimér
mats.rimer@far.se