SKF vann priset Bästa rapportering om värdeskapande

2017-10-11 08:26

För fjärde året i rad delade PwC i går ut sitt pris och i år var det SKF som drog det längsta strået.
"Vi ser årsredovisningen som ett kommunikativt verktyg för alla intressenter", sa Alrik Danielson, vd på SKF, när han tog emot priset och förklarade varför de lyckats så bra den här gången.

Målsättningen med tävlingen är att främja en bättre extern rapportering genom att lyfta fram goda exempel. De bolag juryn har tittat på återfinns på Nasdaq Stockholm och bland statliga bolag med vinstintresse.

Delar av juryns motivering lyder: ”Trots en komplex verksamhet lyckas SKF med enkelhet och tydlighet beskriva både affärsmodell och värdeskapande för läsaren…… Av alla de bolag som juryn tittat på är det egentligen bara SKF som på allvar tar upp digitaliseringens effekter på affärsmodellen och värdeskapandet…”

Årsredovisningen ska kunna läsas av alla

När Alrik Danielson fick chansen att utveckla vinnarkonceptet beskrev han det ganska enkelt:

– Vi har försökt att göra en årsredovisning som ska kunna läsas av alla. Det kan vara kunder, anställda eller av den som bara är intresserad av vår verksamhet. Om man har den utgångspunkten blir årsredovisningen också enkel och tydlig. Med tanke på digitaliseringen och sociala medier och vilka möjligheter till spridning det ger, är årsredovisningen en fantastisk möjlighet och då måste man också ta chansen att utnyttja den.

SKF:s årsredovisningar har tidigare prisats även av FAR. Förra året mottog man FAR:s pris för Bästa redovisning av hållbarhet.

Text: Mats Rimér
mats.rimer@far.se