Medlemsavgifter
För medlemskapet i FAR betalas årligen en avgift. Nivån på avgiften beslutas av medlemmarna på FAR:s stämma.
Avgiften består av en individuell medlems- och serviceavgift. För en byrå med ordinarie medlemmar betalas även en medlemsavgift för antalet anställda på byrån.
Fakturan för innevarande år skickas när medlemskapet beviljats. Därefter skickas en faktura i samband med medlemsfaktureringen som sker i april varje år.
Avgifterna för medlemskap i FAR räkenskapsåret 2020/2021 är följande:
Medlemsavgift individuell/fysisk person
- Ordinarie medlemskap: 650 kr/medlem
- Bas- och studentmedlemskap: 100 kr/medlem
Serviceavgift
- Ordinarie medlem:
- Revisor: 6 240 kr/medlem
- Redovisningskonsult: 4 010 kr/medlem
- Specialist: 4 010 kr/medlem
- Lönekonsult: 2 290 kr/medlem
-
Basmedlem:
- Medlemskap: 1 830 kr/medlem
- Medlemskap + rådgivning: 2 480 kr/medlem
-
Studentmedlem:
- Medlemskap: 400 kr/medlem
Så här räknar du ut din medlemsavgift:
Exempel: Om du t.ex. är ordinarie medlem och revisor blir din medlemsavgift 650 + 6 240 = 6 890
Medlemsavgifter företag
Som byrå med anställda FAR-medlemmar betalas även en så kallad medlemsavgift företag. Avgiften är beroende av medelantalet anställda på byrån i fråga. Medlemsavgiften för företag adderas på den individuella medlemsavgiften.
Medlemsavgiften för företag är 1 265 kr multiplicerat med medelantalet anställda på företaget. I enlighet med stämmans beslut hämtas uppgifterna från företagets senast fastställda årsredovisning, detta sker i nära anslutning till FAR:s fakturering av medlemsavgifter.
Exempel:
Ifall byrån har 20 anställda blir byråavgiften 1 265 x 20 = 25 300
Vanliga frågor och svar om medlemsavgifter hittar du nedan. Övriga frågor om medlemsavgifter kan ställas till medlem@far.se
