Vad är redovisning?

Redovisning är ett samlingsbegrepp för ett företags arbete med att bokföra, sammanställa och rapportera sina affärshändelser. Företagets finansiella rapporter ska ge en rättvisande bild av företagets finansiella ställning och resultat.

Redovisning är ett system för att dokumentera och kommunicera ett företags ekonomiska aktiviteter. Det omfattar allt från löpande bokföring och hantering av fakturor till upprättande av bokslut, årsredovisning, årsbokslut och deklarationer. Redovisningen är ett viktigt verktyg för att hålla ordning i företagets ekonomi, underlätta beslutsfattande och skapa förtroende bland företagets intressenter. 

Bokföring

En central del av redovisningen är bokföringen, där alla affärshändelser registreras. Det kan till exempel handla om försäljningar, inköp och andra ekonomiska transaktioner. Med hjälp av den informationen kan företaget kontinuerligt analysera sin ekonomiska situation. Informationen ligger även till grund för företagets årsbokslut eller årsredovisning. 

God redovisningssed

Alla redovisningsskyldiga företag ska upprätta sin bokföring i enlighet med god redovisningssed, vilket innebär att redovisningen ska följa tillämpliga lagar, gällande normgivning och vedertagen praxis inom redovisningsområdet.  

Genom att följa god redovisningssed klassificeras och presenteras intäkter, kostnader, tillgångar, skulder och eget kapital på rätt sätt i upprättade finansiella rapporter.

Intern och extern redovisning

Redovisningen kan delas in i intern och extern redovisning. 
Extern redovisning omfattar det som följer av lag, exempelvis att ett aktiebolag upprättar en årsredovisning för räkenskapsåret.  
Intern redovisning omfattar arbete med att ta fram underlag för verksamhetens styrning, kontroll och utveckling, exempelvis att företaget upprättar budget för en kommande period.

Finansiell rapportering och hållbarhetsrapportering

I redovisningssammanhang finns även begrepp som rör rapportering, där det finns en skillnad mellan finansiell rapportering och hållbarhetsrapportering.

En finansiell rapport avser såväl en årsredovisning som en koncernredovisning. Syftet med en finansiell rapport är att tillhandahålla information om ett företags finansiella ställning, resultat och kassaflöden. Informationen ska vara användbar som underlag för användarnas beslut i ekonomiska frågor. Informationen i den finansiella rapporten ska vara begriplig, tillförlitlig, relevant och väsentlig.

En hållbarhetsrapport ska innehålla den information som behövs för att förstå bolagets inverkan på frågor som rör miljö, sociala förhållanden, personal, respekt för mänskliga rättigheter och motverkande av korruption och mutor samt på frågor som uppstår med anledning av hur bolaget styrs. Rapporten ska också innehålla den information som behövs för förståelsen av hur sådana hållbarhetsfrågor påverkar bolagets utveckling, ställning och resultat.

Exempel på en redovisningsprocess i ett mindre aktiebolag

Nedan beskrivs vilka arbetsmoment som kan finnas under ett räkenskapsår för ett mindre tjänsteproducerande aktiebolag med vald revisor.

1. Löpande bokföring

Varje affärshändelse registreras i bolagets bokföringsprogram. Det kan till exempel handla om inköp, försäljningar, löneutbetalningar eller andra ekonomiska transaktioner, som i sin tur följer en viss process.

2. Avstämningar

Bokföringen stäms av månadsvis under året. Vid avstämning av exempelvis bankkonto jämförs bokfört banksaldo i redovisningen med banktillgodohavandet enligt bankens uppgifter. Av dokumentationen framgår eventuella avvikelser och även hur de identifierade avvikelserna hanterats.

3. Periodbokslut

För att styrelsen löpande ska kunna bedöma bolagets ekonomiska situation upprättas månatligen ett periodbokslut bestående av en balansrapport och resultatrapport.

4. Moms- och arbetsgivardeklarationer

Bolaget upprättar också en månadsvis momsdeklaration. Eftersom bolaget har anställda upprättas även en arbetsgivardeklaration varje månad. Varje deklaration lämnas in till Skatteverket.

5. Analys, budgetering och affärsutveckling

Varje år upprättas en resultatbudget. En likviditetsbudget upprättas vid behov. Resultatutfallet följs upp mot budget och avvikelser analyseras. Bolaget utvecklar sina affärer genom att löpande analysera lönsamheten för de olika tjänster som bolaget tillhandahåller.

6. Bokslut och årsredovisning

Vid räkenskapsårets slut görs ett bokslut där bokslutstransaktioner registreras och bokslutsspecifikationer upprättas. I samband med detta upprättas årsredovisningen, som visar bolagets resultat, finansiella ställning och viktiga händelser under året. Årsredovisningen undertecknas med avancerad elektronisk underskrift.  

7. Inlämning till Bolagsverket

Efter att revisionen är slutförd och årsstämma hållits lämnas en avskrift av årsredovisning och revisionsberättelse till Bolagsverket. Eftersom både bolaget och revisorn använt programvara anpassad för digital inlämning kan årsredovisning och revisionsberättelse laddas upp till ett temporärt utrymme hos Bolagsverket.

Fastställelseintyget undertecknas med hjälp av BankID. Efter registreringen i aktiebolagsregistret blir årsredovisningen och revisionsberättelsen offentlig.

Läs "7 frågor och svar om digital inlämning av årsredovisning"

8. Inkomstdeklaration

En inkomstdeklaration upprättas för räkenskapsåret och lämnas in till Skatteverket.

Birgitta Åhlander

Auktoriserad Redovisningskonsult FAR

08-506 112 25 birgitta.ahlander@far.se

Läs mer om redovisning