BAS-kontoplan – en standardlösning för svenska företag

En kontoplan är ett systematiskt register över alla konton som används i ett företags bokföring. Den fungerar som en karta eller ett schema som hjälper till att organisera och kategorisera alla finansiella transaktioner. Varje konto i kontoplanen representerar en specifik typ av tillgång, skuld, eget kapital, intäkt eller kostnad.

En kontoplan kännetecknas vanligtvis av att:

  • Kontoplanen är hierarkisk och indelad i olika kategorier och underkategorier. Det gör det enklare att hitta och hantera specifika konton.
  • Varje konto har ett unikt nummer som används för att identifiera det i bokföringssystemet. Dessa nummer är ofta grupperade efter typ av konto, till exempel tillgångar och skulder.

Många företag använder standardiserade kontoplaner, exempelvis BAS. Det underlättar jämförelser och analys.

Nästan alla företag använder BAS

Det finns ingen lag som styr vilken kontoplan svenska företag ska använda, det är upp till varje företag att bestämma. Trots det är BAS-kontoplanen sedan länge helt dominerande i svenskt näringsliv och upp emot 95 procent av alla företag använder någon form av BAS-kontoplan för att kontera sina affärshändelser. De flesta bokföringsprogram är uppbyggda med BAS-kontoplanen som grund.

Kontoplanen tas fram av BAS-intressenternas Förening som är en ideell förening vars medlemmar företräder branschorganisationer, intresseföreningar och statliga myndigheter. En av medlemmarna är FAR.

BAS-kontoplanen är väldigt detaljerad eftersom den ska kunna fungera för olika företag, stora som små. Framför allt är den utformad för att få fram en resultat- och balansräkning enligt årsredovisningslagens uppställningsformer, men även för att uppgifter ska kunna lämnas till Skatteverket och Statistikmyndigheten SCB.

Ett stöd för företaget att skapa en egen kontoplan

Eftersom BAS-kontoplanen är väldigt omfattande är det viktigt att tänka till kring vilka konton företaget behöver, och vilka som inte behövs. Risken med att ha för många konton tillgängliga för kontering är att bokföringen tenderar att bli väldigt spretig och att redovisningen blir svår att analysera. I bokföringsprogrammet anpassas kontoplanen genom att användaren avmarkerar de konton som inte ska användas.

Mer information

BAS webbplats finns mer information om BAS-kontoplanen. Där finns beskrivet hur kontoplanen är uppbyggd och hur den kan anpassas till företagens behov. Kontoplan med kontonummer och kontonamn finns att ladda ner gratis. För att få tillgång till kontoinstruktioner till respektive konto rekommenderas Bokföringsboken, som finns att beställa som e-bok. Bokföringsboken innehåller även många bokföringsexempel.

Birgitta Åhlander

Auktoriserad Redovisningskonsult FAR

08-506 112 25 birgitta.ahlander@far.se

Prenumerera på nyhetsbrev från FAR

  • Koll på regelverk
  • Inspiration
  • Utbildningstips
  • Inbjudningar till event och webbinarier