CFO:ns viktigaste prioriteringar inför 2026

Julia Säw och Hanna Donar från Claesson & Partners delar med sig av insikter om hur ekonomifunktionen kan skapa mer värde under 2026 – genom unlearning, smartare automatisering och ett nytt synsätt på kompetens.

Vilka frågor hamnar högst på CFO:ns agenda när vi närmar oss 2026? Det var frågan i fokus under ett webbinarium som genomfördes i FAR:s regi, med Julia Säw och Hanna Donar som föreläsare. De är båda konsulter på Claesson & Partners och hjälper medelstora och stora svenska företag med frågor inom styrning och lönsamhet.

Att finansbranschen står inför en förändring är inget nytt, menar de, men många förändringar sker samtidigt och den fortsatt instabila omvärlden påverkar verksamheten. Ett tema som de lyfter är vad det egentligen innebär att arbeta effektivt inom ekonomi.

– Det finns en föreställning om att en effektiv ekonomifunktion måste springa fortare, jobba bredare och hantera fler uppgifter parallellt. Men när vi möter högpresterande team ser vi något helt annat. De håller en konsekvent hög kvalitet och skapar stort affärsvärde – inte för att de gör mer, utan för att de riktar sin tid och energi mot det som faktiskt spelar roll. De har förmåga att sålla bort sådant som inte bidrar till målen och fokuserar i stället tiden på det som verkligen driver affären framåt, säger Hanna Donar.

Hon nämner begreppet “unlearning” – att släppa taget om gamla sanningar och göra plats för nyfikenhet och nya idéer.

– Många fastnar i transaktionella, repetitiva arbetsuppgifter. Man tänker att finans innebär struktur och att ha stenkoll på siffrorna, men det kan leda till att du inte har tillräckligt med tid för strategiarbete. Allt fler inser att det kanske inte går att ta fram en perfekt prognos för nästa år. I stället kan man jobba fram 3–4 olika scenarios och vara mer flexibel. När omvärlden rör sig så snabbt som den gör måste man våga öppna upp för nya perspektiv och arbetssätt.

Julia Säw fortsätter:

– Controllerfunktionen blir en produkt av organisationens egen förmåga. Om organisationens totala ekonomiska kompetens lyfts så kan controllern vara ett bättre strategiskt stöd. Samtidigt behöver mycket av det transaktionella arbetet ske utifrån de regelverk som finns. Där finns möjligheter att standardisera och automatisera det repetitiva arbetet och i stället rikta fokus på rätt saker.

Viktigt med grundarbete

När det kommer till automatisering och digitalisering är det dock viktigt att börja i rätt ände, menar Hanna Donar. 

– Det finns en kollektiv reflex att börja i det roliga. Alla älskar idén att implementera ett coolt AI-verktyg som ska förutse allt. Man vill automatisera bort en massa saker och få svaren serverade. Men det riktiga värdet uppstår först när man börjar i rätt ände. Har vi den data vi behöver? Förstår vi våra flöden? Har vi team som kan dra slutsatser av detta? Det är lätt att bli för ivrig och hoppa över grundarbetet.

De upplever att många företag har en vilja att jobba mer med AI-verktyg och automatisering men kämpar med den konkreta implementeringen. Frågor så som “vem driver det?” och “vem ska prioriteras?” lämnas obesvarade och initiativen blir i stället individuella projekt.

– För att få kraft och framdrift i det här arbetet är det dels viktigt att ha koll på sina processer och sin grunddata, dels att utveckla samarbetet mellan olika funktioner i företaget, säger Julia Säw.

Från volymfokus till värdefokus

Ytterligare en viktig fråga för CFO:s under kommande år är att flytta fokus från volym till värde.

– Det är lätt att prata om ökad omsättning och försäljning, men vi vill öka där vi vet att lönsamheten ligger. Det är viktigt att bygga en förståelse kring affären och skapa en kostnadsmedvetenhet i hela organisationen. Träna organisationen i att ta beslut som ligger i linje med er långsiktiga strategi, förstå vilka kund- och produktsegment som är lönsamma och vad som driver kostnader, säger Julia Säw.

Bredare rekrytering

Förändringar i fokus och arbetssätt innebär också ett annat kompetensbehov. I stället för att endast rekrytera personer med ekonomibakgrund och erfarenhet av liknande roller jobbar en del företag med ett bredare perspektiv.

– Man behöver fortfarande den traditionella kunskapen om regelverken som vi verkar inom, men nu behövs även en teknisk och digital förmåga. Det pratas även mycket om att utveckla controllers som har en stark retorisk förmåga, personer som kan prata och redogöra ekonomisk information på ett sätt som faller väl ut i företagsledningen, säger Julia Säw.

– Företag behöver personer som tydligt kan tala om för en ledningsgrupp vad som är brus och vad de ska fokusera på, som inger ett lugn och förtroende. Men de behöver också personer som är prestigelösa, sökande och nyfikna. De två ytterligheterna behövs mer nu. Jag menar inte en person som ska ha alla dessa egenskaper, man behöver ha flera medarbetare som kompletterar varandra, säger Hanna Donar.

För att genomföra den här typen av förändringar i ett företag krävs dock en viktig sak: ett modigt och nyfiket ledarskap.

– Man sätter tonen som ledare när man väljer att fokusera på vissa saker. Kom ihåg att belöna medarbetare som jobbar mer prestigelöst och sökande och som vågar ställa nybörjarfrågor, säger Julia Säw.

Läs mer