Krönika: Motverkar EU:s förslag svenska bolags konkurrenskraft?

Vägen mot CSRD har minst sagt varit krokig och oförutsägbar. Snabba svängar och oväntade stopp har präglat processen, och nuläget liknar en mörk tunnel där svenska bolag har svårt att navigera. Hur den slutliga vägen kommer se ut har vi ännu inte sett, även om Europaparlamentets överenskommelse ger tydligare indikationer på vart det barkar hän. Frågan är om EU:s föreslagna väg verkligen kommer att stärka svenska bolags konkurrenskraft, eller om vi riskerar dyra dikeskörningar med negativa effekter för lönsamheten. Det menar Rebecka Jakobsson, senior sustainability consultant på 2050 Consulting, i en krönika för Ekonomisverige.

Omnibusförslagen som nu ligger på bordet inom EU kan innebära att cirka 90 procent av de bolag som initialt berördes av CSRD exkluderas från lagkravet. Omnibus sägs syfta till förenkling, men siffran visar snarare på en kraftig urvattning av lagkravet och det är ytterst tveksamt om något av syftena med CSRD kommer att uppfyllas. Det som skaver mest är att Omnibus startade med ambitionen att stärka europeiska bolags konkurrenskraft, men utifrån rådande förutsättningar har jag svårt att se hur svenska bolag ska kunna vara konkurrenskraftiga framåt om fokus saknas på relevanta hållbarhetsrisker och -möjligheter som påverkar lönsamheten. Omvärlden påminner oss ständigt om att dagarna då hållbarhetsarbetet var ”nice to have” är förbi, nu är hållbarhetsarbete avgörande för att driva lönsamma bolag.

För ekonomifunktionen handlar hållbarhet och rapportering inte primärt om att följa lagkrav, utan om att säkra framtida lönsamhet. Fairtrans-rapporten Redo för klimatomställning, visar att över 75 procent av svenskarna är oroliga för klimatförändringarna och deras konsekvenser, vilket påverkar intressentkraven. World Economic Forum uppskattar i rapporten The Cost of Inaction: A CEO Guide to Navigating Climate Risk, att fysiska klimatrelaterade risker kan minska EBITDA med 5–25 procent för bolag som inte är förberedda. Samtidigt kan en omställning mot ett 2 °C-scenario medföra kostnader för växthusgasutsläpp motsvarande upp till 50 procent av EBITDA. De lyfter även att kapitalmarknaderna redan idag reagerar på långsiktiga risker, vilket innebär att företagsvärderingar kan påverkas långt innan riskerna realiseras.

Det är lätt att tänka att CSRD bara handlar om administration, ett kvitto som årligen ska publiceras. När 2050 i somras intervjuade 17 vd:ar framkom det tydligt att de ser att CSRD skapar strukturerad arbetsmetodik och bidrar till värdeskapande analyser, nya insikter och bättre affärsmässiga prioriteringar. Samtliga intervjuade vd:ar lyfter till exempel värdet i att göra den dubbla väsentlighetsbedömningen eftersom den synliggör affärsrisker och möjligheter kopplade till hållbarhet. De flesta av bolagen som deltog i studien är små och medelstora företag, det vill säga den målgrupp som med största sannolikhet kommer exkluderas från CSRD. Exkluderingen av så många europeiska medelstora företag drabbar även svenska bolag som ofta ligger i framkant hållbarhetsmässigt eftersom transparensen i hållbarhetsarbetet försvinner. Omnibus minskar därmed svenska bolags möjlighet till konkurrensfördelar.

Det är också viktigt att lyfta blicken och se bortom de närmaste åren. Om vi inte ställer om och hanterar klimatförändringarna, där CSRD och andra lagkrav spelar en viktig roll, riskerar vi en finansiell kris med ursprung i klimatrisker. Europeiska centralbanken (ECB) lyfter i sitt yttrande Opinion of the European Central Bank on proposals for amendments to corporate sustainability reporting and due diligence requirements, bland annat att bristande data och rapportering begränsar finansiella institutioners möjligheter att hantera hållbarhetsrisker, vilket kan hota den finansiella stabiliteten och ekonomin. Finansiella kriser är sällan bra för svenska bolag.

Förenkling av rapporteringskraven är nödvändig eftersom den nuvarande standarden är alltför omfattande, vilket är ett arbete som pågår parallellt med Omnibusdiskussionen. Men ivern att minska den administrativa bördan skapat ett kortsiktigt tänkande och en regulatorisk urvattning som varken gynnar klimatet, den långsiktiga finansiella stabiliteten eller svenska bolags konkurrenskraft och lönsamhet. Omnibus innebär att bolagen behöver lägga mer tid och resurser på att själva navigera vägval och tempo. Det leder också till att bolag kommer att gå olika vägar vilket försvårar det samarbete och den informationsdelning som krävs för att hantera de hållbarhetsrelaterade risker och möjligheter som företag står inför. Därför behöver nu bolagen lyfta blicken och börja navigera utifrån risker och möjligheter, och därmed undvika dyra dikeskörningar som riskerar både konkurrenskraft och lönsamhet.

Analys och ställningstaganden i texten är skribentens åsikter och uppfattningar.

Krönikör: Rebecka Jakobsson, senior sustainability consultant på 2050 Consulting