2022-12-21

FAR förvärvar digitala rättigheter till Rättserien

Från och med 1 mars 2023 äger FAR exklusivt rättigheterna att publicera Rättserien digitalt, efter ett förvärv från Läromedelsföretaget Sanoma Utbildning AB, som producerar serien.

FAR har under flera år kunnat erbjuda Rättserien till prenumeranter av den digitala tjänsten FAR Online, genom ett samarbete med Sanoma Utbildning, som producerar serien och som fram till nu också haft en egen digital plattform för distribution.

I och med förvärvet blir FAR Online den enda digitala tjänsten för Rättserien under de kommande tio åren.

– Ur ett användarperspektiv är Rättserien ett väldigt bra och lätthanterligt material som kompletterar övriga FAR Online utmärkt. Vi har en plattform som fungerar bra och det känns väldigt roligt att kunna säkra distributionen av Rättserien för lång tid framåt, säger David Nylund, förlagschef på FAR.

– Det känns bra att vi nu har framtidssäkrat att våra användare får tillgång till en bra onlinetjänst och vi ser fram emot detta samarbete med FAR, säger Sofie Göransson, affärsområdeschef på Sanoma Utbildning, i en kommentar till förvärvet.

FAKTA

• FAR:s digitala tjänst FAR Online är den ledande svenska tjänsten för tillgång till regler och handledning inom ekonomi
  • Rättserien är en serie uppslagsverk inom redovisning, skatt, lön, moms, bolagsrätt och arbetsrätt
  • De användare som i dag har Rättserien via Sanoma Utbildning kommer att ha fortsatt tillgång till materialet genom FAR Online till dess att aktuell prenumeration upphör, och blir därefter ebjudna att bli kunder hos FAR istället