Finansdepartementet föreslår nya kompletteringar av reglerna om tilläggsskatt för företag i stora koncerner. FAR konstaterar att Sverige är förpliktigat att genomföra många av förslagen, men uppmanar samtidigt regeringen att verka aktivt för kraftfulla förenklingar av Pelare 2-systemet.
Förslaget syftar framför allt till att etablera ett internationellt system för automatiskt informationsutbyte om minimiskatten. Tanken är att Skatteverket ska få tillgång till nödvändig information från koncernens tilläggsskatterapporter, oavsett om de lämnas i Sverige eller i ett annat land.
– Den globala minimiskatten är unik i sin komplexitet och införandet har präglats av stor brådska. Dessutom ska lagstiftningen implementeras i ett mycket stort antal länders rättssystem. Företagen har därför tvingats göra omfattande investeringar i sina ekonomisystem för att kunna samla in den data som krävs för att rapportera skatteunderlaget, säger Peter Lindstrand, auktoriserad skatterådgivare och skatteexpert på FAR.
Krävs permanenta förenklingsregler
Systemet utsätts samtidigt för stort politiskt tryck. I början av juli meddelade G7-gruppen att USA ska få undantag från regelverket. Samtidigt är Kinas och Indiens deltagande fortfarande osäkert.
– Om minimiskattesystemet inte införs i någon av världens tre största ekonomier kan europeiska företag få konkurrensnackdelar om EU väljer att implementera reglerna fullt ut. FAR förutsätter att Sverige för en kontinuerlig dialog med sina partners inom EU och OECD om systemets framtida utformning, säger Peter Lindstrand.
Samtidigt är det avgörande att prioritera förändringar som förenklar för företagen.
– Det är inte hållbart med en skatt där kostnaden för att uppfylla reglerna ofta överstiger själva skattebeloppet. Arbetet med permanenta förenklingsregler måste därför både prioriteras och intensifieras, säger Peter Lindstrand.
Implementering av DAC 9
Det nya förslaget innebär att DAC 9 införlivas i svensk rätt. Genom ett system för automatiskt informationsutbyte ska länder få tillgång till nödvändig information om inlämnade rapporter.
– FAR ser positivt på att informationsutbytet i första hand hanteras av skattemyndigheterna. Samtidigt är det ett komplext system där många länder kan vara inblandade, och olika stater föreslås ha varierande tillgång till uppgifter i tilläggsskatterapporterna, beroende på om staten har skatteanspråk, säger Peter Lindstrand.
De materiella och processuella reglerna överlappar därmed delvis, vilket skapar osäkerhet kring systemets funktion i praktiken. Särskilt under inledningsskedet är det sannolikt att utbytet inte blir helt friktionsfritt.
– FAR anser därför att det är viktigt att företagen inte drabbas av detta och att de endast behöver lämna uppgifter enligt den ordning som gäller för tilläggsskatterapporten och tilläggsskattedeklarationen, säger Peter Lindstrand.