Förtroendet för revisions- och redovisningsbranschen är fortsatt högt. Bland företagsledare har 95 procent ett stort förtroende för revisorer, vilket är den högsta noteringen som uppmäts. Samtidigt ökar politikernas förtroende för alla yrkesroller i branschen. Det visar en undersökning som Verian genomfört på uppdrag av FAR.
Andelen företagsledare med högt förtroende för revisions- och redovisningsbranschen har minskat något jämfört med tidigare år, men ligger fortfarande över 90 procent. Bland företag med fler än 50 anställda har 98 procent stort förtroende för branschen.
– Det är glädjande att vår bransch bibehåller ett högt förtroende inom näringsliv och samhälle. Revisorer är den yrkesgrupp som företagsledare har störst förtroende för, följt av poliser och läkare. Även redovisningskonsulter och skatterådgivare åtnjuter ett högt förtroende hos företagen, säger Karin Apelman, generalsekreterare och VD på FAR.
Drygt 80 procent av företagsledarna har ett högt förtroende för redovisningskonsulter, vilket är en minskning jämfört med 2023. Bland företag som anlitar en redovisningskonsult har dock 96 procent ett stort förtroende för yrkesgruppen. Samtidigt ökar andelen företagsledare med stort förtroende för skatterådgivare, från 55 till 77 procent.
Politiker har stort förtroende för branschen
Politikernas förtroende för revisorer, redovisningskonsulter och skatterådgivare ökar. Förtroendet för branschen har dock minskat något, men det ligger fortsatt över 90 procent.
– De flesta politiker ser en stor nytta med revision och 92 procent har ett högt förtroende för revisorer. Det är bara läkare, poliser och domare som har ett högre förtroende bland politiker. Förtroendet för redovisningskonsulter och skatterådgivare är något lägre, men ökar stadigt, säger Karin Apelman.
Allmänheten har låg kunskap
Drygt 50 procent av allmänheten har ett stort förtroende för revisions- och redovisningsbranschen, vilket är i nivå med tidigare år.
– Allmänheten har en relativt låg kännedom om branschen och har därför svårt att bedöma sitt förtroende för de olika yrkesgrupperna. Det är bara 45 procent som känner till vad en revisor arbetar med och kunskapen är särskilt låg bland personer mellan 18 och 34 år. Allmänhetens kännedom om yrket har dessutom minskat de senaste åren. Vi hoppas att FAR:s marknadskampanj om revisorsyrket ska vända den trenden, säger Karin Apelman.