De geopolitiska frågorna spelar en allt större roll inom internationell företagsbeskattning och höjer både risk och avkastningskrav på investeringar. De medlemmar i FAR som arbetar med internationella kunder behöver därför ökad insikt om olika aktörers agenda.
Beskattning av avkastning på en investering är en viktig faktor för om investeringen alls genomförs. Det gäller både i Sverige och i andra länder där svenska företag vill expandera och växa.
I dag är skatteutfallet i de flesta fall hyfsat förutsägbara. Företag och skatterådgivare kan tillsammans oftast beräkna skatten på en investering innan beslut fattas, givet att gällande dubbelbeskattningsavtal och så kallade transfer pricing guidelines följs. Men risken är nu betydande för att andra tider stundar runt hörnet.
Regler måste ändras i takt med tiden
Ökande geopolitiska spänningar, ökad komplexitet i gällande regler, tullar, nya affärsmodeller och stora finansiella underskott i många länder gör att den existerande ordningen utmanas. Många menar att reglerna riskerar att krackelera. Men internationella regler har inte ändrats i takt med tiden och en ny ekonomisk verklighet.
International Fiscal Association
Härom veckan höll International Fiscal Association, IFA, sin årliga kongress. Där samlades drygt 2 000 personer från finansdepartement, skattemyndigheter, akademi, EU, OECD och FN för att tillsammans med rådgivare ge en lägesbild över dagens internationella skattefrågor. Här är en kort överflygning.
Minimiskatten den största skattefrågan för EU
Inom EU är fokus på ökad konkurrenskraft, avreglering och en jämn spelplan med andra kontinenter. Samtidigt finns ett förslag på egen beskattningsrätt av de största företagen. 1100 svenska företag skulle i så fall beskattas med tre miljarder kronor.
Den utan tvekan största skattefrågan inom EU är dock hur man ska förhålla sig till en effektiv minimiskatt om 15 procent på vinsten, den svenska tilläggsskatten, när det internationella intresset för att införa skatten är svagt och USA uttryckligen sagt nej.
Minimiskatten anses ge europeiska företag en konkurrensnackdel i förhållande till internationella konkurrenter, men att slopa eller skjuta fram dessa regler är inte något realistisk alternativ. OECD arbetar intensivt på en lösning, som måste komma före årsskiftet. USA inför annars hårdare beskattning mot länder som enligt USA infört regler som diskriminerar amerikanska företag, däribland Sverige.
OECD förhandlar för internationell acceptans
OECD är den organisation som ansvarat för att ta fram regler för en global minimiskatt. Och hittills misslyckats. Dels blir reglerna för komplexa, dels kräver de oerhörda administrativa rutiner i företagen. USA har sagt att de inte kommer att införa OECD:s modell, eftersom de har egna motsvarande regler.
Om detta förhandlas det nu intensivt; ska det räcka att de amerikanska reglerna tillämpas på dotterbolag i USA, en så kallad safe harbour-regel genom den Side-by-side -approch som presenterades av F7-länderna i somras? Eller ger detta amerikanska bolag en konkurrensfördel?
I förlängningen gäller samma fråga i förhållande till Indien, Kina och andra länder. Inte så lätt… Varken att räkna på för olika företag, eller att förhandla om.
FN: skattekommitté tar fram alternativ
FN, som domineras av utvecklingsländer, har sin egen skattekommitté. Den fick förra året i uppdrag att ta fram ett alternativ till OECD:s regler, vilka anses för komplexa och missgynna utvecklingsländer. Alternativet innebär i korthet att länder ges rätt att ta ut en källskatt på betalningar för tjänster av olika slag till företag i andra länder. Inte nödvändigtvis bara på tekniska tjänster. Här diskuteras olika förslag intensivt och en fråga är, om en källskatt ska tas ut på ett bruttobelopp eller efter avdrag för kostnader, det vill säga netto. Här diskuteras olika förslag intensivt och en fråga är, om en källskatt ska tas ut på ett bruttobelopp eller efter avdrag för kostnader, det vill säga netto.
En källskattemodell anses hämma och fördyra investeringar och Sverige är därför som ett exportberoende land starkt emot sådana regler.
FN arbetar även med att ta fram en modell för en global förmögenhetsskatt samt ökad rättssäkerhet genom olika tvistlösningsmekansismer. År 2027 ska dessa förslag vara klara att införas i dubbelbeskattningsavtal mellan länder.
USA:s tullar överskuggar skattefrågorna
Som om frågorna ovan inte räcker har flera länder trotsat USA:s hot och infört särskilda skatter på digitala tjänster som konsumeras i ett land, men där företag inte anses ha något fast driftsställe i landet. Därtill har USA som bekant infört tullar gentemot många av sina handelspartners, vilka i många fall överskuggar de internationella skattefrågorna.
FAR:s medlemmar behöver förståelse för internationella samband
Sammanfattningsvis spelar geopolitiska frågor en allt större roll inom internationell företagsbeskattning idag än för bara några år sedan. Allt är nu i praktiken i grunden geopolitik och ”the rule of law” trängs undan. Detta höjer sammantaget både risk och avkastningskrav på investeringar. Kring detta måste FAR:s medlemmar som arbetar med internationella kunder nu ha ökad insikt och förståelse.