2025-10-14
FAR-bloggen

Den vanligaste bristen i kvalitetskontrollen är bristen på löpande kvalitetsarbete

FAR:s kvalitetskontroller syftar till att fastställa att alla medlemmar har rutiner för att hålla hög kvalitet i sina uppdrag – och att byrån har en fungerande intern kontroll. För redovisnings- och lönekonsulter är kvalitet en central nyckel till framgång – och kommer att bli än viktigare i framtiden.

Jag får återkommande frågor om vanliga brister i kvalitetskontrollen av auktoriserade redovisnings- och lönekonsulter. Det finns några, som exempelvis bristande dokumentation av rimlighetsbedömning och kvalitetssäkring i uppdragen samt brister i vidareutbildningskravet. Men, dessa är egentligen bara symptom på den verkliga bristen; det löpande kvalitetsarbetet finns inte eller är inte tillräckligt.  

Kvalitetsarbete är inte en engångsföreteelse

Oavsett vilken standard man arbetar efter; Reko, ISQM, eller ISO 9001, är det tydligt att kvalitetsarbetet ska vara en pågående process som bedrivs kontinuerligt, inte bara i samband med att det är dags för kvalitetskontroll.  

Kvalitetskontrollen ska inte vara starten, utan ett kvitto på att det finns ett löpande och fungerande kvalitetsarbete. Ett godkänt resultat i kvalitetskontrollen visar kunder och andra intressenter att det finns en process som garanterar en hög kvalitet i byråns redovisnings- och lönetjänster. Det är också en hörnsten i auktorisationen.

Den löpande kontrollen utförs av byrån

FAR:s kvalitetskontroll kritiseras ibland för att den inte kontrollerar kvaliteten ”på riktigt”, utan bara tittar på formalia. Den kontrollerar inte att årsredovisningar är upprättade enligt rätt regelverk och innehåller rätt uppgifter.

Och det stämmer; kvalitetskontrollen är inte en intern kontroll – den ska göras av byrån, måste fungera löpande och vara anpassad till byråns förutsättningar. Det ingår i det kontinuerliga kvalitetsarbetet.  

FAR kontrollerar att det finns tydliga rutiner

Syftet med FAR:s kvalitetskontroll är att kontrollera att det finns tydliga arbetsrutiner och en löpande intern kontroll av att alla årsredovisningar som upprättas görs enligt rätt regelverk, innehåller rätt uppgifter och att alla kunder är nöjda. En fungerande process är grundläggande för att utföra redovisningstjänster med hög kvalitet – det är vad kvalitetskontrollen kontrollerar.

Ett bra kvalitetsarbete kräver tid och planering

En förutsättning för kvalitetsarbetet är att det finns tid och det behöver det planeras för att bli av. I kontrollerna kan vi se att framför allt mindre byråer ofta prioriterar kundernas företag framför sitt eget. Men för att kunna leverera hög kvalitet behövs en balans, så att det går att avsätta tid också för den egna byråns behov.

Riskanalyser och förbättringsåtgärder kräver kompetens

En annan återkommande brist avser kombibyråer där den kvalitetsansvarige för redovisningstjänsterna är revisor. Det i sig är naturligtvis inte en brist, men när den ansvarige inte är tillräckligt insatt i byråns redovisningsverksamhet och Reko blir det svårt för hen att bedöma vilka risker som finns och sätta in lämpliga åtgärder.

Det går absolut att samarbeta internt kring kvalitetssäkring, för att undvika dubbelarbete och effektivt använda intern kompetens. Men mitt råd är att tänka till ordentligt, och sätta upp specifika rutiner för att säkerställa kvaliteten i redovisnings- och lönetjänsterna.  

Auktorisationen ger värden för kunden

Kvalitetskontrollen är ett kvitto på att de rapporter som kommer från en FAR-auktoriserad konsult är att lita på. Det i sin tur innebär att det finns ett värde i auktorisationen som gör skillnad för kunder och andra intressenter.

Anpassa kvalitetsarbetet till den egna byråns förutsättningar

I kvalitetskontrollerna ser vi att framför allt mindre byråer har svårt att avsätta tid för det egna kvalitetsarbetet.  Mitt råd är att använda FAR:s mallar och checklistor, men anpassa dem utifrån den verksamhet som finns på byrån. Allt som mallen innehåller kanske inte behöver vara med?

Börja med att beskriva de rutiner som redan finns, men kanske inte är dokumenterade. Fundera sedan på om de är tillräckliga. Behöver nya rutiner utvecklas och läggas till?

Följ sedan kontinuerligt upp, minst årligen, att rutinerna fungerar och tillämpas i praktiken. Om de inte fungerar – vad det beror på och vad måste förändras? Kraven i Reko ett stöd i hur kvalitetsarbetet ska utformas.

Ett annat tips är att använda de självskattningstest som finns på FAR:s webbplats. Där skattas hur väl man efterlever de olika kraven, och resultatet kan sen användas i ett framtida förbättringsarbete.

 

Yvonne Jansson är auktoriserad redovisningskonsult på FAR. I FAR-bloggen skriver hon främst om aktuella frågor kopplade till kvalitet och hållbarhet. Sprid gärna texten vidare om du finner den intressant.

yvonne.jansson@far.se
08 506 112 56

Prenumerera på nyhetsbrev från FAR

  • Koll på regelverk
  • Inspiration
  • Utbildningstips
  • Inbjudningar till event och webbinarier

Senaste inläggen i FAR-bloggen

Alla inlägg i FAR-bloggen