FAR:s auktoriserade och godkända medlemmar genomgår en kvalitetskontroll minst vart sjätte år, och det är kvalitetsnämnderna som ansvarar för att detta görs och hur det ska gå till.
Vad gör egentligen FAR:s kvalitetsnämnder?
Denna fråga fick en ledamot i en av FAR:s kvalitetsnämnder på en konferens nyligen. Och det är kanske inte helt självklart för alla medlemmar, så jag vill gärna ta tillfället i akt att berätta lite om FAR:s kvalitetsnämnder och vad de gör.
Oberoende organ som fattar självständiga beslut
Kvalitetsnämnderna är oberoende organ som utses av FAR:s årsstämma. Ledamöterna i kvalitetsnämnderna har en gedigen erfarenhet exempelvis genom att de tidigare har varit kontrollanter eller att de arbetar med motsvarande uppgifter på den egna byrån. På FAR:s byråkonferens nyligen uttryckte en medlem att” FAR borde säga till kvalitetsnämnden om den fattar felaktiga beslut”. Men så fungerar det alltså inte, vilket är bra för kvalitetsnämnden ska inte kunna påverkas av vare sig anställda eller medlemmar i FAR.
Apropå det så blir jag lite provocerad av uttryck som ”FAR borde”, ”varför har inte FAR” och så vidare. FAR är ju vi allihopa; medlemmar, styrelse, anställda, specialistgrupper, nätverksgrupper, nämnder – och alla har möjlighet att påverka och engagera sig i branschens frågor.
Ansvarar för att kvalitetskontroller genomförs
Tillbaka till vad kvalitetsnämnderna gör. Det framgår av stadgarna att revisorer som är medlemmar i FAR och medlemmar som är auktoriserade av FAR ska genomgå kvalitetskontroll minst vart sjätte år, och det är kvalitetsnämnderna som ansvarar för att detta görs och hur det ska gå till. Det innebär till exempel att utse och utbilda de kvalitetskontrollanter som utför själva kontrollen. Dessa rapporterar till relevant nämnd, som fattar det slutliga beslutet huruvida en medlem är godkänd eller inte i kvalitetskontrollen. Vill du läsa mer om riktlinjerna för kvalitetskontroll är de tillgängliga för alla medlemmar.
Analyserar och uppdaterar kontrollerna årligen
Kvalitetsnämnderna utvärderar löpande resultaten i kontrollerna och analyserar trender, återkommande brister och synpunkter från kontrollanter och kontrollerade. Analyserna rapporteras till styrelsen tillsammans med förslag på åtgärder som exempelvis utbildningar, information, systemstöd eller behov av fler kontrollanter. Varje år går kvalitetsnämnderna också igenom riktlinjer, checklistor, förändringar i regelverk och standarder, utvärderingar från kontrollerade och kontrollanter och gör nödvändiga uppdateringar inför kommande kontroller.