Som revisor ska du delta i dina kunders lagerinventeringar. Men hur gör man om flera kunder har samma bokslutsdag, eller om lagret ligger väldigt långt bort?
Årsskiftet närmar sig och jag vill därför ta tillfället i akt att påminna alla revisorer om att det är dags att se över planeringen för årets kontrollinventeringar.
Krav på närvaro
Företag med lager behöver enligt inventeringslagen upprätta en förteckning över sina lagertillgångar och värdera dem korrekt för inkomstbeskattningen.
Som revisor behöver du, enligt både ISA 501 och ISA för LCE, närvara vid lagerinventeringen om varulagret är en väsentlig post. Syftet är att kunna bedöma lagrets existens och skick.
Det är också ett krav enligt revisionsstandarderna att du deltar vid det tillfälle när företaget själva genomför sin egen inventering, eftersom det är då du kan utvärdera företagsledningens instruktioner, rutiner och tillvägagångssätt.
Om du har flera kunder med samma bokslutsdag där du behöver närvara vid inventeringen, kan det vara klokt att ta en tidig dialog. I vissa fall, exempelvis om företaget har ett välfungerande lagersystem, kan företaget välja att genomföra inventeringen vid ett annat tillfälle än just på bokslutsdagen.
På plats, digitalt eller via ombud?
Både ISA och ISA för LCE kräver alltså att revisorn närvarar vid inventeringen, men utan att ange närmare hur denna närvaro ska ske. I vissa fall kan det därför vara möjligt att delta digitalt, till exempel via videolänk eller annan teknisk lösning. Det är dock alltid du som revisor som måste bedöma om digital närvaro är lämplig och ger tillräckliga och ändamålsenliga revisionsbevis. Tänk också på att digital närvaro ofta kräver noggrann planering och ibland kompletterande granskningsåtgärder!
Revisorn kan i vissa fall även anlita någon annan att närvara i dennes ställe, exempelvis en kollega som befinner sig närmare orten där lagret finns. I dessa situationer behöver revisorn ge tydliga instruktioner för närvaron och hur arbetet ska dokumenteras. Den som närvarar ska i sin tur ha kännedom om lagerplatser, kundens rutiner, urvalsmetod och liknande och revisorn behöver även bedöma om personen har rätt kompetens och är oberoende.
Både digital närvaro och när revisorn låter annan närvara i dennes ställe bedöms som mindre lämpliga alternativ vid förstagångsrevisioner.
Så, kom ihåg att prata med dina kunder i god tid för att kunna planera inventeringarna på bästa sätt!
Läs mer i Frågor och svar om revisorns roll vid varulagerinventering