Pernilla Halling, Charlotta Marténg
Pernilla Halling och Charlotta Marténg

FAR stärker organisationen inom PR och opinionsbildning

2020-01-29 10:18

FAR stärker organisationen inom PR och opinionsbildning. Samtidigt får FAR:s medlemstidning Balans en ny chefredaktör.

Pernilla Halling, som under elva år varit chefredaktör och ansvarig utgivare för tidningen Balans övergår till att arbeta som kommunikationsstrateg med fokus på PR och opinionsbildning.

– Vi stärker organisationen för att bättre möta uppdraget från medlemmarna, där ett område är att driva opinionsbildning. Det syftar till att stärka förtroendet för medlemmarnas yrkesroller, öka fokus på framtidsfrågorna och för samhällsnyttan, säger Karin Apelman, generalsekreterare och vd FAR.

I den nya roll som bildas från 1 februari kommer Pernilla Halling att arbeta med proaktiv och strategisk kommunikation tillsammans med FAR:s kommunikationschef Annica Gerentz.

– Det ska bli väldigt spännande att arbeta med FAR:s kommunikation på ett nytt sätt. Som chefredaktör för Balans har jag haft förmånen att träffa många av FAR:s medlemmar runt om i landet och sätta mig in i de utmaningar och möjligheter som finns, både när det gäller de olika yrkesrollerna och utifrån ett bredare branschperspektiv. De insikterna tar jag med mig in i min nya roll, säger Pernilla Halling.

Samtidigt tar Charlotta Marténg över som chefredaktör och ansvarig utgivare för tidningen Balans. Hon är sedan tidigare chefredaktör och ansvarig utgivare för FAR:s tidning Resultat. Genom att ha en chefredaktör för båda FAR:s tidningar skapas en effektivare organisation med tydligare roller.

– Jag är glad och stolt över att få ta över tidningen Balans och ser fram mot att utveckla tidningen så att den även i framtiden är en uppskattad medlemstidning med högt förtroende. Vår senaste läsarundersökning visar att allt fler läser Balans digital och jag kommer fortsätta vässa vårt digitala erbjudande, säger Charlotta Marténg.

Taggar: Balans, PR och opinion, Resultat