”Involvera medarbetarna i framtidsarbetet”

2019-05-07 14:02

Involvera personalen, avsätt tid och ta hjälp. Det är tipsen från baks&co för att jobba framgångsrikt med nya affärsmodeller. 2018 vann de FAR:s pris Årets framtidsbyrå.

Förra året knep baks & co FAR-priset Årets framtidsbyrå i konkurrens med fyra andra byråer. I sin motivering skrev juryn bland annat:

Med en tydlig affärsplan baserad på mod och nytänkande samt en genomtänkt kundstrategi har vinnaren utvecklat affärsmodeller som attraherar såväl medarbetare som kunder.

– Vi är 60 anställda på fyra kontor och har en stor variation av kunder. Vi jobbar brett och tätt ihop med kunderna och vårt digitala koncept baks 24.7 är anpassat och utvecklat helt efter kundens behov, säger Catherine Osbeck, kontorschef i Tranås.

 
Catherine Osbeck

I FAR:s framtidsstudie Nyckeln till framtiden framhålls fem olika affärsmodeller; marknadsplats med kunddata, snabba följare, produktspecialist, fullserviceleverantör och legotillverkare. Catherine Osbeck tycker att baks & co platsar i fler av kategorierna. Byrån arbetar med revision, redovisning och rådgivning och tar i vissa fall hand om en kunds hela administration. Samtidigt finns en avdelning specialiserad mot lantbrukare.

Baks 24.7 är en molndriven tjänst. Siffrorna finns där under dygnets alla timmar, alla dagar i veckan. Tjänsten bygger på Vismas programvara och att ha haft Visma som samarbetspartner har betytt mycket för baks & co.

– Vi gör ständigt en översyn av affärsmodellen. Funkar kalkylen? Program och utbud förändras och man måste förnya sig om man vill vara aktuell, fortsätter Catherine Osbeck.

Delaktigheten har varit ett mantra genom hela förändringsprocessen, som började 2015. Att få med personalen på resan har varit grundläggande.

– Mina bästa tips för att lyckas är att involvera medarbetarnafrån start. Vi startade vårt projekt med två framtidsdagar för att inspirera personalen. Det är otroligt viktigt att alla är med på resan – revisor som redovisningskonsult. Vi gör det här tillsammans. Vårt framtidsarbete är pågår hela tiden och är ett stående ämne på den årliga kick-offen.

– Det är också viktigt att komma ihåg att en förändringsprocess alltid tar längre tid än man beräknar. Och slutligen: Ta hjälp! Vi har exempelvis anlitat en it-konsult som hjälper oss med allt från att skapa ett intranät till att vara ett bollplank kring hur vi ska använda systemen bäst för att utveckla byrån i sin helhet, avslutar Catherine Osbeck.

Text: Sofia Hadjipetri Glantz
Foto: Erik Hellquist

 

Taggar: Årets framtidsbyrå