Med en prismodell som står sig

2019-06-20 10:28

Nytt kontor i centrala Stockholm och en del av arbetet numera outsourcat till Polen. Det är några av förändringarna sedan Maroni Redovisningsbyrå vann FAR:s pris Årets framtidsbyrå 2016. Men prismodellen är densamma.

Hela branschen talar om digitalisering. Det gör även Maroni Redovisningsbyrå.

2016 utnämndes de till Årets framtidsbyrå. Det berodde till stor del på att de hade lyckats kombinera lönsamhet, fasta priser och en flexibel inställning.

Prismodellen går ut på att ju fler verifikationer kunden har, desto billigare blir det. Kundstocken har minskat genom att byrån har sagt upp olönsamma kunder, samtidigt som omsättningen och vinstmarginalen ökat.

 
Max Blomqvist.
Foto: Maroni Redovisningsbyrå

– Vi har haft tid att satsa på våra befintliga kunder och ge dem bättre lösningar. Vi vågade också höja priserna, säger Maronis vd Max Blomqvist.

I dag har byrån ungefär 60 - 70 procent heldigitala kunder. Men en del av de kunder som har varit hos byrån i 20–25 år vill inte gå över fullt ut. 

– Många i branschen som har gått igenom digitaliseringsresan har valt bort papperskunderna. Men vi har inte sagt nej till dem. Vi har en anställd som sköter inskanningen av ankommet material. Sedan har vi anställda i Warszawa, som sköter stor del av bokföringen fram till avstämningar, berättar han vidare. 

Personalen i Warszawa har ersatt två tjänster i Sverige till en tredjedel av priset, som Max Blomqvist uttrycker det. Outsourcingen har funnits på plats i två år, något Maroni numera tjänar pengar på. I framtiden kommer man ha utbildat personalen i Warszawa till att sköta bokföringen hela vägen fram till bokslut.

Så, vad krävs för att våga göra tvärtom?
– Det underlättar om man har någon på byrån som är nyfiken på teknik, är it-kunnig och får tid att testa nya sätt. Vi har också känt oss tvingade att prova oss fram. Alla i branschen känner till personalomsättningen. Nya generationen redovisningskonsulter byter jobb ofta och som arbetsgivare blir vi oerhört utsatta. För oss blev lösningen att lägga en del av verksamheten utomlands, säger Max Blomqvist. 

Den ursprungliga lokalen i Haninge, utanför Stockholm, fungerar även som scanningscentral. Maroni har dessutom öppnat en ny lokal, nu på Södermalm och faktiskt inte alls långt ifrån en annan vinnarbyrå: Saldo Redovisning.  

– Kunderna tycker att det är värt att ha en auktoriserad redovisningsbyrå som har koll på allt. Kvalitet kostar pengar. Hittar man kunder som förstår det, så köper de konceptet, avslutar Max Blomqvist.  

Mer om priset:
Årets framtidsbyrå syftar till att lyfta fram goda exempel som kan fungera som förebilder för andra byråer. Sista datum för att nominera din byrå är 14 augusti 2019. Årets framtidsbyrå delas ut i Stockholm 19 september 2019.

Genom att göra FAR:s framtidstest så får du veta hur din byrå ligger till. Utöver frågor om prissättning och användning av molntjänster omfattar framtidstestet även frågor om affärsmodeller och att utveckla tjänsteerbjudande.

Text: Sofia Hadjipetri Glantz
sofia.hadjipetri.glantz@far.se

Taggar: Årets framtidsbyrå