Lyckad digital kampanj för att lyfta redovisningskonsulten

2017-11-27 10:37

I höstas rullade FAR ut en kampanj för att lyfta den auktoriserade redovisningskonsulten. Kampanjen som riktade sig mot konsulternas kunder, företagare och ekonomer, visar på fördelarna med att anlita en auktoriserad redovisningskonsult.

– Nu har kampanjen utvärderats och det visar sig tydligt att vi har lyckats nå ut med vårt budskap, säger Cecilia Brännfors Kunosson, digital marketing and sales manager, på FAR.

För tre år sedan tog FAR fram en kampanjsajt – Bättre bokföring – för att beskriva nyttan av att anlita en auktoriserad redovisningskonsult.

– För ett år sedan började vi arbeta på fortsättningen. Den här gången tog vi hjälp av en reklambyrå för att hitta ett bra budskap och en idé på hur vi ska kunna nå våra medlemmars kunder digitalt, fortsätter Lena Henriksson, kommunikationschef på FAR.

Digital kampanj riktad mot kunderna

Resultatet blev en digital kampanj som heter Låt en auktoriserad redovisningskonsult ta hand om din ekonomi. Målet var att visa att den auktoriserade redovisningskonsulten arbetar strategiskt och värdeskapande och på så sätt lyfta fördelarna med att anlita en auktoriserad konsult. Och att formulera enkelt budskap som redovisningskonsulterna själva kan arbeta med i sin kommunikation med sina kunder.

– I den digitala kampanjen tog vi fram två korta filmer med två kundföretag till två av FAR:s medlemmar. Dessutom tog vi fram ett antal digitala banners och jobbade med sociala medier och räckviddsmedier, fortsätter Lena Henriksson.

Nu fortsätter arbetet med kampanjen. Både genom att ta fram nya konkreta verktyg och genom att utveckla ännu bättre kommunikationsstöd till FAR:s auktoriserade redovisningskonsulter.

Text: Mats Rimér
mats.rimer@far.se

Taggar: Redovisningskonsult