Premiären för digital inlämning av årsredovisning närmar sig

2017-12-19 13:00

7 december skickade Bolagsverket tredje rapporten om digital hantering av årsredovisning till Näringsdepartementet. Hur går egentligen arbetet med att skapa ett digitalt flöde för årsredovisningen?

31 mars 2018 ska Bolagsverket ha ett maskin-till-maskingränssnitt som programvaruleverantörer kan koppla upp sig mot efter att ha skrivit avtal med myndigheten om att kunna lämna in årsredovisningen digitalt.

Enligt Nina Brede, operativ projektledare på Bolagsverket, kommer flera programvaruleverantörer vara redo i mars, medan andra hoppar på senare.

Hur kommer det att fungera för den kund som lämnar in sin årsredovisning digitalt?

– Aktiebolaget upprättar årsredovisningen och styrelsen och vd skriver under originalet. Här har Bolagsverket ingen myndighetsutövning eller åsikt kring hur originalet ska skrivas under. Har företaget en revisor skriver revisorn under och lämnar revisionsberättelsen till styrelse och vd. Företaget håller sedan årsstämma och årsredovisningen läggs fram. Allt detta är händelser som sker ute hos företaget, säger Nina Brede.

Vad ser du för utmaningar?

– Jag ser två tydliga utmaningar. För det första handlar det om att vi får till en framtida fullmaktslösning för signering av fastställelseintyget. För det andra, att Bolagsverket får skicka föreläggande via e-post eller digital brevlåda. Och för att lösa de två viktiga frågorna krävs det att vi får till lagförändringar.

Information om digital inlämning av årsredovisning på Bolagsverkets webbplats >>

Text: Sofia Hadjipetri Glantz
sofia.hadjipetri.glantz@far.se