FAR råder regeringen att genomföra huvuddragen i Finansdepartementets förslag om förbättrade ränteavdragsregler för företag. Samtidigt finns det delar som kräver vidare utredning.
Finansdepartementet föreslår ett antal förbättringar så som förenklad beräkning av avdragsunderlaget, koncernutjämning och borttagande av tidsgränsen för rullning av negativa räntenetton. De nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.
FAR välkomnar förenklade regler
FAR är positiv till förslaget och anser att det är viktigt att de centrala delarna av utredningens förslag genomförs. Michael Johansson, ordförande i FAR:s remissgrupp – Skatt och partner på KPMG, menar att förslaget både förbättrar och förenklar regelverket för de generella avdragsreglerna.
– Det handlar bland annat om att förenklingsregeln höjs från 5 miljoner kronor till 25 miljoner kronor. De företag och koncerner som har ett negativt räntenetto upp till 25 miljoner slipper att göra några beräkningar enligt den mer komplicerade huvudregeln. En annan tydlig förenkling som föreslås är att beräkningen av avdragsunderlag och räntenetto inom en koncern sker gemensamt för bolagen i koncernen. Företagen slipper till exempelvis att skicka koncernbidrag emellan sig för att optimera ränteavdraget inom koncernen.
En ytterligare förenkling är att underskottsavdrag och koncernbidrag lyfts ur beräkningen av avdragsunderlaget och att det kvarstående outnyttjade räntenettot rullas vidare utan tidsbegränsning. Företagen behöver därmed inte hålla reda på från vilket år det negativa räntenettot härstammar från.
Överväganden i det fortsatta utredningsarbetet
Även om FAR är positiv till förslaget i sin helhet finns det några områden som kräver ytterligare överväganden. FAR anser bland annat att det är viktigt att utreda vidare är hur handelsbolag som är helägda inom en koncern ska hanteras.
– Den typen av bolag ingår inte i den koncerngemensamma beräkningen, ur det perspektivet är det därför en nackdel att ha handelsbolag i koncernstrukturen, säger Michael Johansson.
En annan del som utredningen inte haft att pröva är räntedefinitionen. Enligt FAR:s erfarenhet är det vanligt att företag och Skatteverket har olika uppfattning om vad som är ränta, exempelvis avseende ombudskostnader i samband med ingående av kreditavtal.
– Det skulle därför vara önskvärt med ett klargörande i den här delen. De största invändningarna vi har gäller de riktade ränteavdragsreglerna. FAR menar att dessa är alltför komplicerade och svårtillämpliga och därför hindrar nödvändiga omstruktureringar hos större koncerner, säger Michael Johansson.
Vad bör man som rådgivare tänka på inför eventuella lagändringar?
– Det är till stor del nya regler att sätta sig in i och den nya modellen innebär att det blir betydligt enklare att uppnå skatteoptimering i en koncern. Det kan också noteras att gamla negativa räntenetton som företagen tidigare inte fått avdrag för, kan bli avdragsgilla med de nya reglerna. Det kan medföra en positiv påverkan på såväl kassaflöde som resultat, säger Michael Johansson.