Revisorn ska utföra och rapportera granskningsuppdrag enligt god revisionssed, att granskningen utförs enligt en internationell eller svensk standard. Men, hur gör man när kunden ber om intyg från revisorn och granskningsuppdraget inte är tydligt?
Revisionskunder ber i många sammanhang om ett intyg från revisorn. Det kan vara kopplat till ansökningar om stöd, som de nu aktuella omställnings- och korttidsstöden, redovisning av omsättning kopplat till omsättningsbaserad hyra, ansökan om tillstånd att bedriva viss verksamhet eller liknande.
God revisionssed ett grundkrav
Det är inte ovanligt att revisorn får ett färdigt intyg att skriva på. Det kan exempelvis vara uttalande där revisorn ”intygar" att en viss uppgift är korrekt. Men, revisorn måste alltid utföra och rapportera granskningsuppdrag enligt god revisionssed, dvs att granskningen utförs enligt en internationell eller svensk standard.
Erinran för felaktigt intygande
I ett tillsynsärende från Revisorsinspektionens möte den 11 juni fick en revisor en erinran för att ha skrivit på ett av Socialstyrelsens formulär, där revisorn intygade en viss uppgift. Som en bilaga till formuläret gav revisorn ett yttrande enligt SNT 4400 "Uppdrag att utföra granskning enligt särskild överenskommelse rörande finansiell information". Det yttrandet ska ge fakta kopplat till de granskingsinsatser parterna kommit överens om. Det är sedan läsaren av rapporten som drar slutsatsen av granskningen. Vid SNT 4400 ska revisorn alltså inte lämna något bestyrkande.
Sammanblandningen i det här fallet innebär att det intygande som gjordes ska enligt Revisorsinspektionen ses som granskning utförd i enlighet med ISA och inte enligt SNT 4400.
Avböja granskningsuppdrag
Det är tyvärr inte ovanligt att en revisor efter påtryckningar utför uppdrag där det helt eller delvis saknas förutsättningar att tillämpa god revisionssed. FAR:s ståndpunkt är, att en revisor aldrig ska acceptera ett uppdrag under sådana omständigheter.
Några av de vanligaste orsakerna till att en revisor måste avböja ett granskningsuppdrag är:
- otillräckliga och/eller diffusa kriterier som gör att revisorn inte kan utvärdera vad som är föremål för granskningen i enlighet med god revisionssed
- oklarhet om huruvida uppdraget gäller ett yttrande med "rimlig säkerhet" (revision) eller "begränsad säkerhet" (översiktlig granskning)
- format eller andra villkor för revisorns rapport som avviker från god revisionssed
FAR ska inom kort forma en särskild specialistgrupp för olika intyg och yttranden. Tanken med gruppen är att den ska föra en dialog med olika intressenter och ta fram exempel på vanligt förekommande yttranden från revisorer.
Vilka internationella standarder ingår i god revisionssed?
Valet av revisionsstandard är beroende av vad som är föremål för granskning.Standarderna delas in i två kategorier, bestyrkandeuppdrag och övriga granskningsuppdrag.
Vad som är föremål för granskning delas också in i två kategorier, finansiell information och icke-finansiell information.
|
Finansiell information |
Icke finansiell information |
Bestyrkandeuppdrag |
|
|
– med rimlig säkerhet |
ISA |
ISAE |
– med begränsad säkerhet |
ISRE |
ISAE |
Övriga granskningsuppdrag |
|
|
Iakttagelser–inga bestyrkanden |
SNT 4400 |
SNT 4400 |
Utöver de internationella standarderna ISA, ISRE, ISAE och SNT finns svenska standarder (FAR:s rekommendationer och uttalanden) för specifika granskningsuppdrag. Dessa rekommendationer och uttalanden kompletterar och förtydligar de internationella standarderna. Samtliga standarder återfinns i FAR:s Samlingsvolym – Revision samt på faronline.se
I Ramverk för utförande av granskningsuppdrag i Sverige ges vägledning till vilka verktyg som revisorn har för att lämna intyg vid sidan av revision. Där finns bland annat dessa stödscheman:
Agerande vid antagande av granskningsuppdrag

Stöd vid val av standard vid granskningsuppdrag
